۰

پیش بینی رقابت شدید در بازار میعانات گازی آسیا

بازگشت احتمالی نفت ایران یک رقابت سخت برای در اختیار گرفتن بازار نفت آسیا را آغاز خواهد کرد و به ویژه رقابت در بازار میعانات گازی شدیدتر خواهد بود.
صادرات گاز | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بازگشت احتمالی نفت ایران یک رقابت سخت برای در اختیار گرفتن بازار نفت آسیا را آغاز خواهد کرد.

ایران یک تولید کننده بزرگ میعانات گازی است، یک نوع نفت سبک که به عنوان محصول جانبی میادین گاز طبیعی بدست می‌آید و کره جنوبی بزرگترین اپراتور تجهیزاتی است که این نفت را به مواد پتروشیمی مورد استفاده در ساخت پلاستیک تبدیل می‌کند.

 شرکت‌های اس کی اینوویشن، هانوا توتال پتروکمیکال و هیوندای اویل بنک قبلاً از مشتریان میدان پارس جنوبی ایران بودند که آن را با قیمت نسبتا پایین خریداری می‌کردند ولی تحریم‌های آمریکا خرید این شرکت ها از ایران را در 2019 متوقف کرد. پالایشگاه‌های کره جنوبی پس از آن به قطر و استرالیا و همچنین نفت سبک وست تگزاس آمریکا و نفتای اروپا و آفریقا برای تامین نیاز خود روی آوردند.

 با احتمال بسته شدن قرارداد اتمی ایران تا ماه اوت، این کشور امیدوار است مشتریان قبلی خود را بازپس بگیرد. مبارزه برای سهم بیشتر بازار متمرکز به خریداران میعانات گازی کره‌جنوبی خواهد بود ولی به کل بازارهای آسیا برای نفت سبک ونفتا هم راه می‌یابد.

 آرمان اشرف، یکی از تحلیلگران شرکت اف جی ای گفت:«رقابت برای بازار میعانات گازی شدید خواهد بود. ایران باید محصول میدان پارس جنوبی را با تخفیف ارائه دهد تا خریداران تشویق شوند. ورود میعانات گازی و سایر محصولات نفتی ایران به بازار، قیمت آنها را پایین خواهد آورد».

 تاثیر برداشته شدن احتمالی تحریم‌های آمریکا علیه بخش نفت ایران بر بازار میعانات گازی بیشتر از نفت خام خواهد بود چون ایران یکی از تولیدکنندگان اصلی این محصول است. بیش از 100 میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی بر روی منابع ایران در خشکی و بر روی دریا ذخیره شده است.

 اشرف عقیده دارد تخلیه این ذخایر که بیش از یک سال طول خواهد کشید، بیشتر از یک سوم بازار شرق کانال سوئز را به خود اختصاص خواهد داد و پس از پایان این مرحله، ایران حدود 300 هزار بشکه در روز از پارس جنوبی صادرات خواهد داشت.

 علاوه بر کره جنوبی، امارات، چین و ژاپن هم از خریداران اصلی تولیدات پارس جنوبی قبل از اعمال تحریم‌ها بوده‌اند. این محصولات قبلاً 2 دلار در هر بشکه کمتر از میعانات گازی قطر به فروش می‌رسید و یکی از ارزان ترین محصولات بود.




منبع : تسنیم
جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 30101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *