۰
بدترین تصمیم آقای اقتصاد دان

ضربه بزرگ همتی به درآمدهای گازی

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در حالی خود را یک «اقتصاد دان» می داند که می تواند با تصمیماتش، اقتصاد کشور را در مسیر شکوفایی قرار دهد که عملکردش، در ماجرای تسویه بدهی عراق به ایران در نوع خود عجیب بوده است.
ضربه بزرگ همتی به درآمدهای گازی
به گزارش میز نفت، پس از خروج آمریکا از برجام، کاخ سفید با مستثنا کردن عراق از واردات برق و گاز از ایران، برای این کشور مجوزهای موقتی را صادر کرد که بر اساس آن، این کشور می توانست همچنان از ایران انرژی دریافت کند ولی حق نداشت مراودات مالی برای تسویه حساب خود با ایران داشته باشد. این معافیت، دست دو کشور را برای ادامه تجارت انرژی باز گذاشت ولی با این وجود، خبری از پول نبود.

مقامات ایرانی بارها با ابراز ناراحتی از این موضوع، انتقادات بسیاری به عراق وارد کردند اما بغداد، تحریمهارا بهانه عدم تسویه حساب با ایران قرار می داد تا اینکه وزارت نفت، این کشور را تهدید کرد صادرات گاز به عراق را متوقف می کند.

از آنجا که پول گاز ایران در بانک TBI عراق، به عنوان آمریکایی ترین بانک این کشور واریز می شد، انتقال پول بسیار سخت بود که در نهایت برای حل و فصل این چالش، کار به نهادهایی بالاتر از وزارت نفت کشانده شد. همتی به عنوان رئیس وقت بانک مرکزی، برای سامان دادن به این وضعیت، به عراق سفر کرد و موافقتنامه ای را به طرف عراقی امضا کرد که بر اساس آن، پول ایران نه به یورو، بلکه به دینار پرداخت می شد.

این قرارداد، بشدت از سوی وزارت نفت و شرکت ملی گاز مورد انتقاد قرار گرفت چرا که موضع حق ایران را از بین می برد ولی همتی بدون آنکه نماینده ای از وزارت نفت را با خود همراه کند، این موافقتامه را نهایی کرد تا رسما همه چیز قفل شود.

منتقدان این تصمیم همتی، معتقد بودند اگر ایران بر موضع خود پافشاری می کرد، عراقی ها چاره ای جز فشار به آمریکا برای صدور مجوز پرداخت پول برق و گاز کشورمان را نداشتند شبیه فشاری که ترکیه به آمریکا وارد کرد و سالهاست پول گاز ایران را به طور کامل پرداخت می کند.

نکته جالبتر اما اینجاست که وزارت نفت، طی نامه و توافقنامه ای، به بانک مرکزی اعلام کرده است سهم خود از درآمدهای گازی عراق را نه به دینار، بلکه طبق قرارداد به یورو از بانک مرکزی خواهد گرفت و به هیچ عنوان زیر بار تسویه حساب سهم خود با دینار نیست. مساله ای که گویا به تصویب رسیده است و به محض آزاد شدن پول گاز، سهم این وزارتخانه به یورو پرداخت می شود.

بر اساس این گزارش، با تصمیمی که همتی اخذ کرد، هنوز هم منابع ایران در عراق قفل است و بخشی از این منابع، برای واردات برحی کالاهای دارویی و مصرفی هزینه می شود در حالی که می شد، با درایت بیشتری 5 میلیارد دلار طلب ایران را به راحتی به ایران برگرداند. موضوعی که تا کنون از چشم رسانه ها دور مانده است و همتی نیز علاقه ای ندارد تصمیم اشتباهش سر از افکار عمومی سر در بیاورد.
شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب: 30164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *