۰

پیش بینی قطر از تقاضا برای گاز

شرکت قطر پترولیوم پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای گاز طبیعی تا حدود دو دهه آینده رشد خواهد کرد که پیش بینی خوش بینانه تری در مقایسه با گزارش آژانس بین المللی انرژی است.
پیش بینی قطر از تقاضا برای گاز
به گزارش ، این غول گاز طبیعی دولتی انتظار دارد مصرف گاز طبیعی با نرخ ۱.۵ درصد در سال رشد کند که تحت تاثیر رشد اقتصادی بالاتر و فاصله گیری از مصرف زغال سنگ خواهد بود. قطر پترولیوم پیش بینی کرد تقاضا برای گاز طبیعی در حدود سال ۲۰۴۰ به پیک می‌رسد که حدود ۱۵ سال دیرتر از زمان پیش بینی شده از سوی آژانس بین المللی انرژی است.

قطر پترولیوم که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است، با اتکا به آینده روشن این کالای انرژی، میلیاردها دلار برای ساخت پروژه های توسعه هزینه می کند. گاز یک سوخت مهم در رویکرد جهانی به سوی انرژی پاکتر به شمار می رود با این حال همچنان که تلاشهای بعضی از کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی شتاب پیدا می کند، گاز طبیعی از چشم آنها می افتد.

آژانس بین المللی انرژی در گزارشی که در ماه مه منتشر شد، پیش بینی کرد تقاضا برای گاز در اواسط دهه ۲۰۲۰ به پیک می‌رسد و تا اواسط قرن جاری استفاده از گاز ۵۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

دورنمای قطر پترولیوم از گاز طبیعی تضاد چشمگیری دارد و پیش بینی خوش بینانه تری برای گاز طبیعی مایع (LNG) دارد. این تولیدکننده دولتی انتظار دارد تقاضا برای LNG حتی پس از آغاز افت مصرف رشد کند و می گوید کاهش تولید گاز در بعضی از کشورها، تقاضا برای واردات را افزایش خواهد داد. قطر پترولیوم پیش بینی می کند بازار LNG با نرخ سالانه ۳.۶ درصد تا سال ۲۰۴۰ رشد کند و تا پایان دهه مذکور به رشد ادامه دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قطر تولید گاز طبیعی مایع را به میزان چشمگیری افزایش داده و همزمان برای بیرون راندن رقیبانش از بازار قیمتها را کاهش داده است. هزینه سرمایه قطر پترولیوم از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ حدود ۶۰ میلیارد دلار خواهد بود.

تولیدکنندگان LNG برای در بحبوحه موج تعهدات دولتها و شرکتها برای کربن صفر شدن در ماههای اخیر، به پاسخگویی به نگرانیهای بازار و جامعه پرداخته اند. به عنوان مثال قطر پترولیوم ضمن تصویب بزرگترین پروژه LNG جهان در اوایل سال میلادی جاری، برنامه ای برای سیستم جمع آوری و نگهداری دی اکسید کربن اعلام و خاطرنشان کرد نیازهای برقی این پروژه توسط شبکه ملی برق قطر و همچنین نیروی خورشیدی تامین شده تحت قراردادهای شرکتی، فراهم خواهد شد.




منبع : ایسنا 
سه شنبه ۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 30340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *