۰

عراق وام گازی گرفت

شرکت گاز بصره که جوینت ونچر شرکت گاز جنوب، شل و میتسوبیشی است ۳۶۰ میلیون دلار از بازوی فاینانس بخش خصوصی بانک جهانی برای کمک به کاهش مشعل سوزی میادین نفتی جنوبی این کشور دریافت می کند.
مشعل سوزی | میز نفت
مشعل سوزی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، شرکت فاینانس بین المللی (IFC) و شرکت گاز بصره توافق وام پنج ساله ای را امضا کردند که کمک می کند این شرکت ظرفیت فعلی برای جمع کردن گاز همراه نفت را ۴۰ درصد معادل ۴۰۰ میلیون فوت مکعب در روز افزایش دهد. این شرکت با جمع آوری ۶۰ درصد از گازهای همراه نفت در میادین رمیله، قرنه غربی ۱ و زبیر، در حال حاضر تولید سالانه ۹۰۰ میلیون فوت مکعب در روز را دارد.

این وام برای تامین مالی ساخت تاسیسات جدید پالایش گاز مورد استفاده قرار خواهد کرد. شرکت گاز بصره در حال حاضر ۸۰ درصد از تقاضای LPG عراق را تامین می کند.

طبق گزارش بانک جهانی، عراق پس از روسیه در سال ۲۰۲۰ در دومین رتبه مشعل سوزی جهان قرار داشته است. وزیر نفت عراق سوم مه اعلام کرده بود این کشور به دنبال ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری به همراه برخی از شرکای انرژی خود به منظور افزایش تولید گاز و کاهش وابستگی به واردات انرژی ایران است.

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در آن زمان اظهار کرده بود سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به افزایش تولید گاز به چهار میلیارد فوت مکعب در روز کمک خواهد کرد و اجازه می دهد حداکثر ۱۶ گیگاوات برق تولید شود.

این پروژه‌ها شامل برنامه توسعه سه میلیارد دلاری برای شرکت گاز بصره است که اسماعیل در این کنفرانس مطبوعاتی به آن اشاره کرد. شرکت گاز بصره با هزینه سه میلیارد دلار تولیدش را از یک میلیارد فوت مکعب در روز فعلی به ۱.۴ میلیارد فوت مکعب در روز تا سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد داد.

عراق از سوی آمریکا برای کاهش وابستگی به گاز و برق ایران تحت فشار قرار گرفته است. این واردات برای جلوگیری از قطعی متداول برق در این کشور به خصوص در ایام تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می رسد، ضروری است. عراق از سال ۲۰۱۸ معافیتهای آمریکا را برای ادامه واردات انرژی ایران دریافت کرده که همان سال هدف تحریمهای واشنگتن قرار گرفت.

وزیر نفت عراق ۲۲ آوریل گفته بود عراق انتظار دارد تا سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با سرعت گرفتن پروژه‌ها برای افزایش تولید داخلی گاز، از وابستگی به صادرات گاز ایران رها شود. عراق عمدتا به گازی متکی است که به همراه نفت تولید می شود اما تولید نفت این کشور به دلیل مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس محدود شده و در نتیجه توانایی این کشور برای فراهم کردن خوراک برای تولید نیرو نیز کاهش پیدا کرده است.

عراق همچنین در حال سرعت بخشیدن به پروژه‌های تصفیه گاز است تا تولید گاز را افزایش دهد. وزارت نفت عراق امسال تفاهم نامه ای با شرکت توتال برای توسعه پروژه‌های خورشیدی و گاز همراه نفت با هزینه برآورد شده هفت میلیارد دلار امضا کرده است. پروژه‌های گازی در دو مرحله توسعه خواهند یافت و شامل تولید ۶۰۰ میلیون فوت مکعب در روز می شوند.

وزارت نفت عراق همچنین در آوریل به شرکت سینوپک چین قراردادی را به منظور توسعه میدان گازی منصوریه در استان شرقی دیاله اعطا کرد که به گفته اسماعیل حدود ۲.۱ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. سینوپک ۴۹ درصد در این پروژه سهم دارد که شامل تولید اولیه ۵۰ میلیون فوت مکعب گاز خواهد بود که نهایتا به ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز افزایش پیدا می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، وزارت نفت عراق همچنین سرگرم مذاکره با شرکت‌های آمریکایی و سایر سرمایه‌گذاران به منظور توسعه میدان گازی عکاظ در نزدیکی مرز با سوریه است. به گفته وزیر نفت عراق، مذاکرات فنی آهسته بوده اما این پروژه سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلار را برای تولید ۳۰۰ میلیون فوت مکعب در روز هدف گذاری کرده است.




منبع : ایسنا
چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 30359
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *