۰
شفافیت در تعیین نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از مسیر بورس انرژی

وزارت نفت به قانون عمل کند

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران گفت: با وجود الزامات قانونی اما در چندسال اخیر هیچگونه عرضه داخلی نفت خام و میعانات گازی مورد نیاز پالایشگاه ها از سوی شرکت های تابعه وزارت نفت انجام نشده است.
علی نقوی | میز نفت
علی نقوی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی نقوی مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در بورس انرژی زیرساخت و مکانیزم لازم برای ایجاد شفافیت در تعیین قیمت خوراک پالایشگاه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید، سازوکار بورس انرژی را برای عرضه نفت خام  و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها در اولویت قرار داده است و این موضوع به صراحت در قانون رفع موانع تولید اعلام شده است.

وی ادامه داد: در بورس انرژی ایران تمامی زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این ماده از قانون وجود دارد تا خوراک مورد نیاز صنعت پالایشگاهی در این بورس عرضه شود.

به گفته نقوی، عرضه خوراک پالایشگاه‌ها در بورس انرژی ایران موجب تعیین وضعیت نرخ خرید خوراک و شفافیت بیشتر صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها و افزایش درآمد ناشی از تخفیف دو درصدی  نرخ خوراک می شود.

 مدیرعامل شرکت بورس انرژی خاطرنشان کرد: با وجود چنین مزایایی اما در چندسال اخیر هیچگونه عرضه داخلی نفت خام و میعانات گازی مورد نیاز پالایشگاه‌ها از سوی شرکت‌های تابعه وزارت نفت انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه  دولت در این زمینه چه کمکی می تواند داشته باشد، گفت: دولت مجری قوانین مصوب است و انتظار می‌رود در راستای افزایش شفافیت اقتصادی کشور شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله شرکت ملی نفت ایران ملزم به اجرای قوانین بالادستی شوند، همچنین از سوی دیگر انجمن صنفی پالایشگاه‌های کشور هم باید مطالبه‌گر و پیگیر عرضه خوراک از طریق بورس باشند.

نقوی در پایان اظهار داشت: با پیگیری‌های مستمر انجام شده، در حال حاضر میعانات گازی مورد نیاز پالایشگاه‌های کوچک (مینی ریفانیری‌ها) به صورت منظم و مستمر در بورس انرژی ایران عرضه می‌شود و مدیران پالایشگاه‌های کوچک در کنار بورس انرژی پیگر جدی عرضه خوراک در بورس بودند تا در فضای شفاف و رقابتی امکان خرید داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق ماده ١٣ قانون رفع موانع تولید، شرکت های تولیدی ذی ربط تابع وزارت نفت مجاز هستند تا قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را تا دو درصد کمتر از ٩٥ درصد فوب خلیج فارس برای پالایشگاه ها تعیین کنند.




منبع : فارس 
چهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 30473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *