۰

افزایش تنش میان عربستان و امارات

کارشناسان و تحلیگران، تنش و اختلاف میان عربستان و امارات را در مسیر تداوم ارزیابی می‌کنند. پایگاه خبری ریشه: پیش بینی‌ها در مورد اختلاف‌های میان عربستان و امارات از تشدید روند تعارض میان طرفین در آینده حکایت دارد.
عربستان و امارات | میز نفت
عربستان و امارات | میز نفت
به گزارش میز نفت ، کینه عربستان به امارات در زمینه‌های مختلف از جنگ یمن گرفته تا تعیین میزان تولد نفت در اوپک، افزایش می‌یابد و امارات به تعارض خود با عربستان در زمینه سیاست خارجی ادامه می‌دهد.

اگرچه در سال‌های گذشته، «ریاض»، قطب مالی جهان عرب نامیده می‌شد، در چند دهه گذشته ظهور «ابوظبی» به عنوان پایگاه تجارت، معادله مذکور را تغییر داد و امارات دیگر ناظر ساکت درگیری‌های خاورمیانه نیست.«محمد بن زاید»، ولیعهد امارات، در تلاش برای تقویت نفوذ این کشور در خاورمیانه از شرکای سیاسی و مالی خود در غرب استفاده کرده و در درگیری‌های سیاسی مختلف از مصر تا لیبی و یمن مشارکت کرد.بحران اخیر اوپک نیز نشان داد که امارات دیگر حاضر به قرار گرفتن زیر سایه عربستان نیست.

 اگرچه «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به قدرت رسیدنش را به ابوظبی مدیون است و در ابتدای امر از راهنمایی‌های امارات برای ایجاد رویکرد جدید در عربستان استفاده می‌کرد، اما افزایش نفوذ منطقه‌ای امارات در خاورمیانه، طبقه حاکم در ریاض را ناامید کرد.به گفته یک مقام کویتی که ارتباط نزدیکی با مقام‌های سعودی از جمله مقام‌های اطلاعاتی عربستان دارد، «بحران میان امارات و عربستان، اگرچه از یمن شروع شد، اما بزرگ‌تر از یمن است؛ خشم ضد امارات در عربستان در حال فوران است.»

 وی بر این باور است که رقابت عربستان و امارات برای افزایش نفوذ خود در جهان غرب، با تلاش‌های منطقه‌ای طرفین تشدید شد.اقدام عربستان برای بهبود روابط با قطر و ترکیه و تلاش برای جلب موافقت طرف‌های اروپایی جهت مخالفت با فروش سلاح به امارات در این چارچوب، روابط عربستان و امارات را تضعیف کرد.این مقام کویتی با استناد به اظهارات یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه عربستان خبر از بروز تحولات بزرگ‌تر داد و تاکید کرد، وخامت بیشتر روابط عربستان و امارات امری حتمی است.استاد روابط بین الملل دانشگاه «قطر»، نیز جنگ یمن را عامل مهمی در وخامت روابط عربستان و امارات می‌داند.

از این منظر، تصمیم «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای پایان دادن به تعامل خود با عربستان در موضوع جنگ یمن، ائتلاف سعودی یک حامی مهم خود را از دست داد و شکاف میان عربستان و امارات به عنوان متحدین اصلی ائتلاف سعودی را افزایش داد.

در همین حال، به نظر نمی‌رسد تلاش‌های بایدن برای محدود کردن نفوذ امارات در منطقه، فایده‌ای داشته باشد؛ زیرا امارات تاکنون در مسائل منطقه‌ای متعددی درگیر شده و با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در تلاش است نفوذ منطقه‌ای خود را تقویت کند؛ البته عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیز بر دشمنی ریاض با ابوظبی افزود.

 عرصه اختلاف‌ها میان امارات و عربستان هر روز گسترده‌تر می‌شود؛ از تعلیق پرواز گرفته تا مانع تراشی گمرگی و اکنون اختلاف نظر در زمینه تولید نفت در اوپک، حوزه‌های اختلاف ریاض و ابوظبی هستند.

 اما این اختلافات طرفین در اوپک است که قصد امارات برای جدا کردن مسیرش از عربستان را نشان داد.
 کارشناسان بر این باورند که عرصه دوم درگیری‌های علنی عربستان و امارات، جنگ یمن خواهد بود.

 از این دیدگاه اگر طرفین نتوانند به رابطه سنتی خود بازگردند، به طور فزاینده‌ای یکدیگر را تهدید امنیتی می‌بینند.

 

 منبع: خبرگزاری میزان
شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۴۹
کد مطلب: 30490
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *