۰

قیمت جهانی گاز در زمستان گران‌تر می‌شود

درپی تابستان داغ نیمکره شمالی که باعث کاهش موجودی ذخایر مصرف کنندگان بزرگ شده است، انتظار می رود قیمت جهانی گاز زمستان امسال رکوردشکنی کند.
صادرات گاز | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، قیمت گاز طبیعی هلند که قیمت پایه در شمال غربی اروپاست، در سه ماهه گذشته ۸۰ درصد جهش پیدا کرده و به بالاترین رکورد صعود کرده است. قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) در بازار محموله های تک آسیا به بالاترین رکورد هشت سال اخیر افزایش یافته است.

معامله گران پیش بینی می کنند میانگین قیمتها در زمستان از رکورد سال گذشته که یخبندان شدید در شمال آسیا باعث رشد بیش از ۲۰۰ درصدی LNG شده بود، فراتر می رود.

سطح ذخیره سازی در بسیاری از نقاط کاملا اندک است چرا که تابستان داغ فرصت چندانی برای ذخیره سازی مجدد نگذاشته و بنابراین اگر در زمستان دوباره یخبندان پیش بیاید، به معنای افزایش بیشتر قیمتها خواهد بود.

یک منبع صنعتی سنگاپوری به رویترز گفت: میانگین قیمت قرارداد مشتقات LNG برای تحویل در دسامبر در شمال شرق آسیا حدود ۱۷ دلار و ۶۵ سنت به ازای هر واحد mmBtu و ۱۷ دلار و ۸۰ سنت به ازای هر mmBtu برای ژانویه است. در مقابل، قیمت دسامبر گذشته برای محموله های فیزیکی حدود ۱۱ دلار و ۵۰ سنت و محموله های ژانویه ۱۷ دلار بود.

شی نان، نایب رییس بازارهای گاز و برق در شرکت ریستاد انرژی در این باره گفت: در شرق آسیا T ;a,vihd ژاپن و چین که دو واردکننده بزرگ LNG جهان هستند، در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸ میلیون تن LNG بیشتری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ وارد کردند. هوای گرمتر و همچنین حرکت به سمت انرژی سبز در اقتصادهای ژاپن، کره جنوبی، تایوان و چین، عامل اصلی واردات بالاتر در تابستان امسال بوده است.

ژاپن که میزبانی المپیک را برعهده داش، ت واردات LNG را برای اجتناب از بحران برق ناشی از دمای بالا، افزایش داد. شرکتهای چینی هم محموله های LNG را خریداری کردند تا تقاضای بالاتر در مناطق جنوبی این کشور را تامین کرده و برای زمستان ذخیره سازی کنند.

قیمت گاز طبیعی اروپایی هم افزایش پیدا کرده و قیمت هاب تی تی اف هلند در یک ماه گذشته ۳۲ درصد رشد کرده و به رکورد بالایی رسیده که متاثر از اختلالات مربوط به تعمیرات در نروژ، عرضه اندک LNG، قیمت بالای کربن و ذخایر گازی اندک بوده است.

به گفته تحلیلگران، مخازن گاز در اروپا در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد پر هستند در حالی که تابستان گذشته میزا مذکور ۸۰ درصد بود. شرکت گازپروم روسیه از رزرو ظرفیت بیشتر ترانزیت گاز برای تامین تقاضا خودداری کرده و این مسئله هم فشارهای صعودی بر قیمتها در اروپا را تشدید کرده است.

بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا هفته گذشته به بالاترین رکورد ۳۱ ماه اخیر صعود کرد. وضعیت فعلی نمودارهای بازار معاملات آتی نشان می دهد که قیمتها تا مارس سال ۲۰۲۲ بالای چهار دلار به ازای هر mmBtu خواهند ماند.

بر اساس گزارش رویترز، در بخش عرضه، ۳۰ میلیون تن تولید بیشتر LNG در سال میلادی جاری پیش بینی می شود اما این میزان به راحتی توسط اروپا و آسیا که دو منطقه مصرف کننده بزرگ هستند، جذب خواهد شد.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 30651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *