۰

انگیزه‌های عربستان در دامن زدن به کاهش قیمت نفت

فوربس با بررسی انگیزه های عربستان برای دامن زدن به کاهش قیمت نفت ضربه زدن به ایران و روسیه در راستای سیاست های دولت آمریکا را یکی از انگیزه های احتمالی در این زمینه برشمرد.
به گزارش «ميزنفت»، نشریه اقتصادی فوربس طی گزارشی نوشت: دو طرح توسعه اخیر عربستان توجه کارشناسان نفتی را به خود جلب کرده است و آنها را به گمانه زنی در مورد سیاستهای قیمت و میزان تولید این کشور واداشته است.

این کشور قیمت نفت خود در بازار آسیا را کاهش داده است. برخی تحلیلگران نفتی، اعلام کاهش قیمت نفت برای بازارهای آسیایی را تلاش عربستان برای کاهش قیمتها به دلایل سیاسی می دانند.

مسائل سیاسی می تواند توضیحی بر این اقدام عربستان باشند. ایده هایی مبنی بر زیان دیدن داعش به خاطر کاهش قیمت نفت مطرح می شوند. هرچند به نظر می رسد کاهش ۱۰ درصدی درآمد نفتی داعش برایش چندان نگران کننده نباشد. غارت اموال مردم اصلی ترین منبع درآمد آنهاست و انگیزه های ایدئولوژیک نیز مهمترین ابزار جذب نیرو برای آنها به حساب می آید.

از سوی دیگر احتمال می رود کاهش قیمت نفت عربستان پیشنهاد کابینه اوباما باشد تا از طریق آن ولادیمیر پوتین را تحت فشار قرار دهد یا ایران را در مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خود نرم تر کند.

البته برخی معتقدند اینها نمی تواند انگیزه کافی برای کاهش قیمت نفت از سوی سیاستگذاران نفتی عربستان باشد. به لحاظ تاریخی، سران عربستان اغلب به بازی با قیمت نفت به منظور زیان رساندن یا کمک به دشمنان یا دوستان خود متهم می شدند اما برخی از اقدامات آنها را می توان به سادگی، واکنش در برابر واقعیتهای موجود بازار تفسیر کرد.

بر اساس این گزارش هم اکنون تولید نفت عربستان هنوز هم بسیار بالاست، اما چشم انداز تولید این کشور برای سال آینده، نسبتا نامطوب ارزیابی می شود. احتمال زیادی وجود دارد که تقاضا برای نفت اوپک کاهش یابد (طبق پیش بینی سازمان بین المللی انرژی، این تقاضا نسبت به سال جاری میلادی ۰.۳ میلیون بشکه در روز، کاهش می یابد) و ممکن است تولید نفت عراق ( و کردستان عراق) و لیبی چنان افزایش یابد که یکی دیگر از اعضای اوپک مجبور شود تولید خود را ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب: 3067
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *