۰

پیش بینی بحران جدید گازی در اروپا

پیش بینی می‌شود در زمستان پیش رو کشورهای اروپایی با بحران جدی برای تامین گاز مواجه شوند.
به گارش میز نفت به نقل از اویل پرایس، چند روزی است که شاهد افزایش قیمت گاز در بازار اروپا هستیم. این روند افزایش در ابتدا آهسته پیش رفت اما پس از آنکه برای تاسیسات روسیه در صربستان مشکل ایجاد شد شاهد سرعت گرفتن روند افزایش قیمت بودیم.

از ابتدای ماه جاری تاکنون صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله موسوم به یامال که از بلاروس و لهستان و آلمان می‌رسد، روز به روز کمتر شده و باعث شده تا اروپا نتواند آن طور که باید برای زمستان پیش رو گاز ذخیره کند.

آمارها نشان می‌دهد گاز ورودی از شبکه خط لوله یامال به آلمان تقریبا نصف شده و ممکن است روس‌ها عمدا این کار را بکنند تا نشان دهند چه کسی در زمستان مردم اروپا را گرم می‌کند. اگرچه شرکت گاز پروم روسیه که وظیفه صادرات گاز این کشور را برعهده دارد، گفته که متعهد به صادرات گاز به میزان تعیین شده از طریق خط لوله یامال است، اما آمارها چیز دیگری نشان می‌دهد.

بنا به گفته یک مقام آگاه، هفته پیش در یکی از تاسیسات همین خط لوله در صربستان شاهد یک آتش سوزی بودیم و همین امر باعث شد تا شرکت گازپروم صادرات میعانات گازی خود برای ماه جاری را هم لغو کند. اگرچه ممکن است همه این اتفاقات طبیعی به نظر برسد و به همین دلیل شاهد پایین آمدن عرضه گاز به بازار اروپا بودیم و در نتیجه قیمت گاز در این قاره افزایش یافت، اما به این نتیجه می‌رسیم در صورتی که روسیه دست به محدود کردن صادرات گاز به اروپا بزند، با توجه به تقاضای بالای این حامل انرژی در این قاره، احتمالا شاهد یک بحران جدی در تامین نیاز گازی مردم اروپا خواهیم بود.
 
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب: 30687
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *