۰

افزایش خرید چینی‌ها در بازار نفت

تحلیلگران و معامله گران پیش بینی کردند پس از چند ماه رکود بازار محموله های نفتی تک، واردکنندگان چینی بار دیگر خریدشان را افزایش می دهند.
افزایش خرید چینی‌ها در بازار نفت
به گزارش میز نفت به نقل از اویل پرایس،  قرنطینه هایی که در واکنش به موج اخیر شیوع کووید ۱۹ وضع شد، دلیل رکود خرید نفت در بازار محموله های تک چین بود. یک علت دیگر، اقدام دولت چین در کاهش سهمیه های واردات در راستای محدود کردن فعالیت پالایشگاههای خصوصی بود. اما اکنون که به نظر می رسد شیوع ویروس کرونا مهار و محدودیتها تسهیل شده است. در خصوص نارضایتی دولت چین از پالایشگاههای خصوصی هم معامله گران امیدوارند تحقیقاتی که در خصوص فعالیت این پالایشگاهها به جریان افتاده است، بزودی تکمیل شده و همین طور محدودیت در خصوص فروش مجدد سهمیه واردات از سوی شرکتهای انرژی دولتی رفع شود.

دولت چین اوایل سال میلادی جاری در پی اشباع تولید سوخت که به حاشیه سود پالایشگرها لطمه زد، پالایشگاههای خصوصی را هدف گرفت و فروش مجدد سهمیه واردات نفت از سوی غولهای انرژی دولتی به شرکتهای خصوصی را ممنوع کرد و تحقیقاتی را درباره پایبندی این پالایشگاهها به مقررات محیط زیستی و مسائل مالیاتی به جریان انداخت.

پالایشگاههای خصوصی در یک چهارم از ظرفیت پالایش چین که در ژوئن به رکورد ۱۴.۸ میلیون بشکه در روز رسید، سهم دارند. با این حال طبق آمار گمرکی، میانگین نرخ تولید روزانه آنها در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ به ۱۵.۱۳ میلیون بشکه در روز رسید که پایینتر از حد متوسط بود.

اعمال محدودیت در خصوص فعالیت این پالایشگاهها ممکن است بزودی پایان بگیرد. شرکت انرژی اسپکتس اوایل ماه جاری در یادداشتی اعلام کرد ذخایر نفت غولهای چینی بسیار اندک است و بمحض این که دولت بازرسیها را کامل کرده و مجازاتها را نهایی کند، پالایشگاههای خصوصی می توانند بار دیگر نفت وارد کنند.

 انتظار می رود سری جدید سهمیه های واردات در سپتامبر یا اکتبر صادر شود که به معنای افزایش واردات محموله های نفت به چین و متعاقب آن قیمتهای بالاتر است.

منبع: ایسنا
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 30802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *