توصیه‌هایی به وزیر جدید نفت

16 شهريور 1400 ساعت 14:24

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل تنوع و تعدد بازارهای مقصد، آسان‌تر از صادرات نفت خام است، گفت: وزارت نفت احداث پتروپالایشگاه‌ها و تجمیع واحدهای پالایشی و پتروشیمی را در دستور کار قرار دهد.


به گزارش میز نفت ، علیرضا ورناصری خطاب به وزیر جدید نفت اظهار کرد: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش استفاده از فرآورده‌های نفتی به ویژه در بخش پتروشیمی، مهمترین تحول صنعت نفت در دهه آتی است که باید در دستور کار وزارت نفت قرار بگیرد.

وی افزود: صنعت نفت جهان به سوی احداث پتروپالایشگاه‌ها و تجمیع واحدهای پالایشی و پتروشیمی گام برداشته است اما در صنعت نفت ایران به دلیل مشکلات مالی و رویکرد دولت‌های گذشته در خام فروشی نفت، این تحولات به صورت مطلوب در کشور انجام نشده است و برای حرکت در این مسیر نیازمند عزم جدی وزارت نفت هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: میزان اشتغالزایی در پروژه‌های پالایشی و پتروشیمیایی کشورها نشان می‌دهد در دوره ساخت چنین پروژه‌هایی، به ازای هر ۲۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی در روز، حدود ۱۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و حدود ۲۴ هزار نفر اشتغالزایی غیرمستقیم ایجاد می‌شود و این عدد برای دوره بهره‌برداری، به ازای هر ۲۵۰ هزار بشکه، حدود ۶ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم است.

ورناصری ادامه داد: این اقدامات علاوه بر بحث اشتغالزایی، به عبور از خام‌ فروشی نفت و قطع وابستگی و خنثی‌سازی تحریم‌ها منجر خواهد شد و از این رو وزارت نفت باید در این مسیر گام بردارد.

وی افزود: صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل تنوع و تعدد بازارهای مقصد، آسان‌تر از صادرات نفت خام است و در این زمینه این مساله باید علاوه بر بحث توجه به توان داخلی و بومی‌سازی تجهیزات نفتی، در برنامه‌های وزارت نفت قرار بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: توسعه متوازن و پایدار زنجیره ارزش نفت و گاز در جهت جلوگیری از خام فروشی و همچنین تلاش در جهت حفظ و افزایش تولید، اکتشاف مخازن جدید نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت آن‌ها از مهمترین مسایلی هستند که وزارت نفت باید به آن‌ها توجه داشته باشد.



منبع : ایسنا 


کد مطلب: 30859

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/30859/توصیه-هایی-وزیر-جدید-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir