۰
۱

خبر بد اوجی از ذخایر سوخت

وزیر نفت گفت: طبق زمانبندی تعریف شده برای پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایشگاه‌های کشور یک و نیم برابر می‌شود.
اوجی | میز نفت
اوجی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جواد اوجی وزیر نفت امروز (جمعه، ۱۹ شهریورماه) پس از بازدید از پالایشگاه نفت تهران در جمع خبرنگاران گفت: توفیق شد امروز از یکی از قدیمی‌ترین پالایشگاه‌های نفت کشور که نزدیک به ۱۳.۵ درصد ظرفیت پالایشی  را در اختیار دارد بازدید کنیم.

وی افزود: این پالایشگاه آخرین مراحل تعمیرات اساسی، تأمین سوخت کشور و تولید فرآورده‌ها از جمله بنزین و گازوئیل را در دستور کار دارد، همچنین افزایش کمی و کیفی برای ظرفیت پالایشی کشور دیده شده است، در دولت سیزدهم، وزارت نفت افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و  ایجاد ظرفیت پالایشی جدید را دنبال می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم دو دستور کار در بحث پالایشگاه‌ها دارد، مورد نخست ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کنونی و دوم ایجاد ظرفیت پالایشی به‌وسیله ساخت پالایشگاه‌های نو یا همان پتروپالایشگاه‌ها خواهد بود.

اوجی گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاران در بحث ایجاد و توسعه ظرفیت‌ پالایشی مشخص شده‌اند و توافق‌هایی هم با وزارت نفت شده است و طبق برنامه زمانبندی شده، مسیر توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌ها طی خواهد شد، برای پالایشگاه‌های نو هم مطابق برنامه‌ای که سرمایه‌گذاران متعهد شده‌اند، دولت نیز بحث مجوز تنفس خوراک را برای آنها در نظر گرفته است.

*ظرفیت پالایش نفت کشور ۱.۵ برابر می‌شود

وی ادامه داد: ان‌شاءالله طبق زمانبندی تعریف شده برای پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید در چهار تا پنج سال آینده ظرفیت پالایشگاه‌های کشور یک و نیم برابر می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: موضوع بهبود کیفیت فرآورده‌های نفتی و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل که در حوزه محیط زیستی برای ما بسیار مهم است را دنبال می‌کنیم، همچنین بحث طرح‌های توسعه کمی و کیفی پالایشگاه‌ها در دستور کار دولت سیزدهم است.

اوجی بیان کرد: ظرفیت کنونی پالایش با احتساب نفت خام و میعانات گازی، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است که قرار است طبق برنامه‌ریزی‌ها این رقم به بیش از روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

وی خطاب به سرمایه‌گذارانی که با وزارت نفت توافق کرده‌اند، گفت: براساس برنامه زمان‌بندی دولت هم از آنها حمایت می‌کند، همچنین طبق برنامه زمان‌بندی یادشده، این طرح‌ها و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های کنونی و ایجاد ظرفیت‌های نو را پیش می‌گیریم و بنده نیز پیشرفت طرح‌ها را ارزیابی می‌کنم.

*خاش، میرجاوه و زابل تا پایان ۱۴۰۰ به شبکه گاز شهری متصل می‌شوند

وزیر نفت درباره موضوع تأمین سوخت زمستانی، تصریح کرد: باتوجه به اینکه سطح کنونی ذخیره‌سازی‌های سوخت مایع نیروگاه‌های ما امسال نسبت به دوره مشابه پارسال ۳۰ درصد کمتر است، همه توان خود را بر انتقال گازوئیل و نفت کوره با نفتکش‌های جاده‌پیما و سامانه حمل‌ونقل ریلی گذاشته‌ایم.

اوجی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز تحویل نیروگاه‌ها می‌شود، امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های ویژه بررسی شرایط تأمین سوخت زمستانی که میان شرکت‌های تابعه وزارت نفت انجام شده است کمترین چالش را در این زمینه به‌ویژه گاز طبیعی و بخش خانگی داشته باشیم.

وی به موضوع گازرسانی به بعضی از شهرهای سیستان و بلوچستان نیز اشاره و اعلام کرد: پیرو نشستی که رئیس‌جمهوری در منطقه سیستان و بلوچستان داشتند، قول دادند که بحث گازرسانی به شهرهای خاش، میرجاوه و زابل انجام شود، ما هم قول می‌دهیم که با برنامه‌ریزی تا پایان سال این شهرها به شبکه گاز کشور متصل شوند و مردم این شهرها تا قبل از پایان سال از نعمت گاز برخوردار شوند.

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره ناترازی گاز افزود: پارسال در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز کمبود وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد.

*بحث دیپلماسی گازی و افزایش سهم ایران از تجارت گاز دنبال می‌شود

اوجی تصریح کرد: امسال باتوجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی نسبت به پارسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال (دی و بهمن‌ماه) روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم که طبق برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزنی با سوخت مایع، سعی می‌کنیم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: بحث ارتقای کمی و کیفی فرآورده‌های نفتی به‌ویژه نفت کوره را همچنان دنبال می‌کنیم و در دو تا سه سال آینده بی‌شک درجه گوگرد موجود در نفت کوره بیشتر پالایشگاه‌ها به‌ویژه پالایشگاه آبادان را کاهش می‌دهیم، ما هم‌اکنون گازوئیل یورو ۴ به نیروگاه‌ها تحویل می‌دهیم و در بعضی از موارد کیفیت گازوئیل تحویلی نزدیک به استاندارد یورو ۵ است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بیشتر نیروگاها از گازوئیل پاک استفاده کنند.

وزیر نفت به موضوع دیپلماسی گازی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌هایی که ما دنبال می‌کنیم بحث دیپلماسی گازی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان است، این موضوع را هم در دستور کار خواهیم داشت که سهم  کنونی 2 درصدی تجارت گاز ایران افزایش یابد، همچنین مذاکراتی هم با طرف‌های ترکمنستانی، عراقی و دیگر کشورهای همسایه برای افزایش صادرات و تجارت گاز خواهیم داشت.



منبع : فارس 
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۲
کد مطلب: 30876
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
اوجی باترفند های تکراری سعی دارد تراژدی مضحک کمبود گاز در فصل زمستان سال جاری را رقم بزند تا یکبار دیگر شو قهرمانی راه بیندازد. و ضمنا تکلیف سال جاری خود برای شرکت گاز را هم در همین راستا خلاصه کند.