۰

طوفانی که واردات نفت را افزایش داد

طولانی شدن تعطیلی تولید نفت خلیج مکزیکو پس از توفند آیدا فرصت خوبی را برای روسیه به منظور توسعه سهمش از بازار نفت آمریکا ایجاد کرده است.
طوفان ایدا | میز نفت
طوفان ایدا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، واردات نفت اورال روسیه به آمریکا در سپتامبر و اکتبر افزایش خواهد یافت زیرا ۷۷ درصد از تولید نفت فراساحلی خلیج مکزیکوی آمریکا با گذشت ۱۰ روز از فرود توفند آیدا در سواحل لوییزیانا، تعطیل مانده است. تقاضای پالایشگاههای منطقه گلف کاست برای نفت همزمان با توقف عرضه خلیج مکزیکو باعث شده است قیمت نفت ترش مدیوم روسیه که کیفیتی مشابه گریدهای تولید شده در خلیج مکزیکو دارد، تقویت شود.

اگرچه خرید نفت اورال روسیه برای پالایشگاههای آمریکایی غیرمعمول نیست اما تقاضای خرید پس از توفند آیدا، از قیمتها پشتیبانی کرده است. نفت اورال در بالاترین رکورد هفت ماه اخیر معامله می شود و پیشنهاد خرید آن روز چهارشنبه یک دلار و پنج سنت پایینتر از نفت برنت بود در حالی که این اختلاف قیمت پیش از طوفان، یک دلار و ۹۵ سنت بود. قیمتها حتی با وجود چشم انداز عرضه بیشتر از سوی اوپک، تقویت شده است.

آیدا باعث از دست رفتن تولید ۲۰.۶ میلیون بشکه نفت شده که بیش از هر طوفان دیگری در ۱۳ سال اخیر بوده است. شرکت رویال داچ شل همچنان در حال ارزیابی صدمات به ایستگاه ترانسفر فراساحلی وست دلتا-۱۴۳ است که بخش زیادی از نفت خلیج مکزیکو را به ساحل منتقل می کند. با تعطیلی این پلتفرم، شرکت شل تولید نفت ترش مدیوم مارس را متوقف کرده است.هیچ توفندی به قدرتمندی آیدا تاکنون به بازارهای انرژی آمریکا ضربه نزده بود.

با وصل شدن برق در لوییزیانا و ازسرگیری فعالیت پالایشگاهها، این تاسیسات به نفت بیشتری برای تولید سوخت نیاز خواهند داشت. پالایشگاه اکسون موبیل در باتون روژ منتظر نفت بیشتری برای عادی کردن سطح فعالیتش است. وزارت انرژی آمریکا تلاش کرده با آزاد کردن نفت از ذخایر استراتژیک، آسیب ناشی از توفند آیدا را تعدیل کند. این وزارتخانه تاکنون ۱.۸ میلیون بشکه نفت به پالایشگاههایی شامل پالایشگاه اکسون وام داده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه در میان صادرکنندگان نفت به آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. واردات نفت آمریکا از روسیه در ژوئن به ۸۴۸ هزار بشکه در روز رسید و رکورد ۸۴۴ هزار بشکه در روز ماه پیش از آن را شکست. سال گذشته پالایشگاههای آمریکایی به واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه روی آوردند تا شکاف ناشی از توقف خرید نفت ونزوئلا و واردات کمتر از اوپک را پر کنند. تحریمهای آمریکا علیه دولت مادورو به روسیه کمک کرده است بازاری که پیش از این در اختیار ونزوئلا بود را تصاحب کرده و نفت سنگین خود را به پالایشگاههای آمریکایی عرضه کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه با اشاره به تاثیر توفند آیدا پیش بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۱ به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز می رسد. این کاهش بزرگتر از کاهش ۱۶۰ هزار بشکه در روز است که این آژانس ماه گذشته پیش بینی کرده بود.

در نتیجه اختلالات ناشی از آیدا، میانگین تولید نفت خلیج مکزیکو در اوت به ۱.۵ میلیون بشکه در روز می رسد که ۳۰۰ هزار بشکه در رو کمتر از ژوئیه خواهد بود. اما تولید این منطقه در سپتامبر به تدریج احیا شده و به ۱.۲ میلیون بشکه در روز می رسد و در سه ماهه چهارم به ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.



منبع : ایسنا 
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 30879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *