۰
۵
گزارشی اژ چشم انتطاری کارکنان

سه مطالبه مهم صنفی نفتی‌ها

خبرگزاری فارس درباره وضعیت کارکنان مشمول بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم، وضعیت کارکنان مشمول بند «د» تبصره 20 قانون بودجه و همچنین وضعیت استخدام فرزندان فوت ناشی از کار و تبدیل وضعیت شهدای رگ سفید کسب اطلاع کرد.
کارکنان نفتی | میز نفت
کارکنان نفتی | میز نفت
به گزارش میز نفت ، وزارت نفت دولت سیزدهم درحالیکه آغاز به کار کرد که در سایه بی‌توجهی نسبت به معیشت کارکنان نفت در طول 8 سال گذشته و تجمیع مطالبات صنفی نفتی‌ها از کارکنان رسمی، قرارداد موقت، پیمانکاری، بازنشستگان و ایثارگران با حجم عظیمی از مشکلات و موانع بر سر اصلاح وضع موجود مواجه است.

در این بین اما به نظر می‌رسد که رویکرد وزارت نفت نه در نادیده انگاشتن مطالبات نفتی‌ها است نه کنترل رسانه‌ها و جریان‌سازی علیه وضعیت معیشتی کارکنان نفت، بلکه در دوران جدید بسته به بضاعت و توانمندی این وزارتخانه قرار است جلسات متعددی بین نمایندگان اقشار مختلف از کارکنان نفت با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه برگزار شود و حل مشکلات نفتی‌ها در فضای تعامل و با یک برنامه‌ریزی دقیق به صورت گام به گام پیگیری شود.

*یک نکته مثبت از تیم مدیریتی اوجی در وزارت نفت

یکی از نکات مثبت مدیران فعلی وزارت نفت در دولت سیزدهم این است که اکثر این مدیران برخلاف دولت گذشته در بدنه نفت پله پله مسیر رشد را طی کرده‌اند و بدین صورت تمامی مشکلات کارکنان نفت را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده‌اند.

به طور مثال جواد اوجی وزیر نفت پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه نفت، کارش را روی دکل ۷۸ فتح ملی حفاری و با شست‌وشوی رزوه‌های کیسینگ آغاز کرده است لذا بر سختی و صعوبت کار نفتی‌ها به خوبی آشناست.

جواد اوجی وزیر نفت بعد از شهید تندگویان دومین وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران است که از بدنه نفت به ریاست این وزاتخانه رسیده و به اصطلاح یک وزیرِ نفتی است. همچنین سوابق انتصابات جواد اوجی وزیر نفت نیز نشان می‌دهد که همه این مدیران از بدنه تخصصی حوزه خود در نفت انتخاب شده‌اند و با سختی‌ها و چالش‌های این حوزه به خوبی آشنا هستند.

* سامانه «فارسِ من» میزان مطالبات صنفی نفتی‌ها

اما علاوه بر رویکرد تعاملی وزارت نفت با کارکنان نفت که باید ادامه‌دار باشد و در فضای واقعی نیز نتایج ملموسی را به ارمغان اورد، رسانه‌ها نیز می‌توانند به عنوان پلی رابط بین نفتی‌ها و مسئولین وزارت نفت بوده و به عنوان تحلیلگری مستقل در تعامل با این دو گروه نقش بازی کنند.

در این راستا خبرگزاری فارس با راه‌اندازی سرویس «فارس من» مخاطبین خود را به عنوان سردبیر خبرگزاری فارس انتخاب کرده است. در این سرویس این امکان برای همه مردم و همچنین نفتی‌ها ایجاد شده است تا با ثبت سوژه و حمایت از آن در سازوکاری که در صفحه «فارس من» مشخص شده است، خبرنگاران این خبرگزاری را برای پیگیری مطالبات خود استخدام کنند.
تصویر 1- با کلیک بر روی "شروع کن" می‌توانید سوژه خود را ثبت کنید

در دولت گذشته نیز تعدادی از سوژه‌های کارکنان نفت در سامانه «فارس من» ثبت شده و به خبرنگاران این حوزه ارجاع داده شد و مورد پیگیری قرار گرفت که اکثر این سوژه در حوزه مطالبات کارکنان پیمانکاری و قرارداد موقت بوده است. اما در دولت جدید سیاست این خبرگزاری بر تمرکز بیشتر بر مطالبات صنفی نفتی‌ها و پیگیری حل مشکلات آن‌ها به صورت ویژه است، در نتیجه این بستر برای کارکنان نفت فراهم شده تا از ظرفیت سرویس «فارس من» به طور مطلوب‌تری استفاده کنند.

* تبدیل وضعیت ایثارگران قراردادی در دست پیگیری

اما فارغ از مقدماتی که ذکر شد، در روزهای اخیر و بر اساس رصد خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سه مطالبه نفتی‌ها در فضای مجازی بیشتر از سایر مطالبات به چشم می‌خورد. این سه مطالبه شامل موارد زیر است:

وضعیت کارکنان مشمول بند «و» ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه
وضعیت کارکنان مشمول بند «د» تبصره 20 قانون بودجه 1400
وضعیت استخدام فرزندان فوت ناشی از کار و تبدیل وضعیت شهدای رگ سفید

درباره مطالبه شماره 1 در گذشته جواد اوجی وزیر نفت و مهدی علی‌مددی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت توضیحات شفافی را ارائه کرده‌اند. بند «و» ماده 44 مربوط به تبدیل وضعیت «ایثارگران قرارداد موقت» وزارت نفت به قرارداد معین است.

در این راستا جواد اوجی با اشاره به اینکه وزارت نفت ۱۰۳ هزار نیروی حجمی یا پیمانکاری، حدود ۳۴ هزار نفر نیروی قرارداد مدت‌موقت و ۲ هزار نفر نیروی قرارداد مدت‌معین دارد، افزود: «در بحث تبدیل وضعیت ایثارگران، نزدیک کل مجموعه ایثارگرانی که در دولت هستند ما همین مقدار را هم در وزارت نفت داریم. این موضوع تبصره ۲۰ قانون است و بی‌شک مخالفتی با آن نیست و به‌طور حتم تبدیل وضعیت برای نیروهای ایثارگران رقم خواهد خورد. انجام این موضوع فرآیندی دارد و صحت‌سنجی آن زمان‌بر خواهد بود، اما امیدواریم و اراده بر این است تا یک سال آینده همه نیروهای ایثارگر وزارت نفت در حوزه نیروهای پیمانکاری، قراردادهای مدت‌موقت و مدت‌معین جذب شوند».

همچنین علی‌مددی معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت درباره مشمولان ایثارگر توضیح داد: «تعداد مشمولان بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه در وزارت نفت حدود ۵ هزار نفر هستند که به‌رغم محدودیت‌های بودجه‌ای، وزیر نفت با نگاهی مثبت، تبدیل وضعیت تمام مشمولان را لازم‌الاجرا خوانده‌اند. بخش عمده کارها برای تبدیل وضعیت این کارکنان انجام شده و به‌منظور تکمیل فعالیت‌ها، امروز (۲۴ شهریورماه) نشستی با مدیران منابع انسانی در سطح وزارت نفت خواهیم داشت و در تلاشیم با تدوین سازوکارها و رفع موانع پیش رو، این فرآیند را نیز تا پایان سال نهایی کنیم و به سرانجام برسانیم و به همه تعهدهای صنعت نفت در این موضوع عمل کنیم».

بررسی‌های میدانی نیز حاکی از آن است که این وعده وزیر نفت در حال پیگیری و تحقق است و سمت‌های مشمولین در حال ارسال و تایید نهایی است.

*پیشنهاد وزارت نفت برای باز کردن گره کور تبدیل وضعیت ایثارگران پیمانکاری

مطالبه مورد دوم نفتی‌ها درباره وضعیت کارکنان مشمول بند «د» تبصره 20 قانون بودجه 1400 ناظر به استخدام «ایثارگران پیمانکاری» است. به بیان دیگر طبق این قانون، مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مکلف کرده است که همه مشمولین این بند را در وزارت نفت تبدیل وضعیت کند. البته برخی از مشکلات فعلی منابع انسانی وزارت نفت ناشی از تجمیع 8 سال ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم است و طبیعی است که نتوان این مشکلات را یک شبه حل کرد.

طبق کسب اطلاع خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از وزارت نفت، اجرای بند «د» تبصره 20 مستلزم وجود زیرساخت است. طی بررسی‌های میدانی، جمع کثیری از نیروهای ارکان ثالث مشمول شرایط اعلامی آیین‌نامه این قانون هستند که تعدادشان بین 30 تا 50 هزار نفر است. با توجه به تعداد زیاد این مشمولین امکان تبدیل وضعیت همه آنها به هیچ عنوان میسر نیست، زیرا به این تعداد پست سازمانی در وزارت نفت وجود ندارد.

در این راستا وزارت نفت بنا دارد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشستی برگزار کرده و شیوه اجرای این بند قانونی را مورد بررسی بیشتری قرار دهد. پر واضح است که ایجاد تعهد برای ایثارگران پیمانکاری و عدم توان انجام تعهد توسط وزارت نفت باعث بی‌انگیزگی و سرخوردگی این بخش از نیروی انسانی صنعت نفت خواهد شد که به شدت با روح فعالیت‌های صنعت نفت منافات دارد. در این بین به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای پیش‌رو اعطای سهمیه 25 درصد به ایثارگران پیمانکاری در جذب‌های آتی در وزارت نفت باشد.

*نگاه مثبت وزارت نفت به معیشت خانواده‌های شهدای کار

مطالبه مورد سوم درباره استخدام فرزندان فوت ناشی از کار و تبدیل وضعیت شهدای رگ سفید است. به نظر می‌رسد بخشنامه مربوط به این مطالبه که در زمان بیژن زنگنه لغو شده بود، در حال احیا شدن است و طبق کسب اطلاع صورت گرفته، مشمولین این موضوع توسط شرکت‌های متبوعه مورد کارشناسی قرار خواهند گرفت.

در این راستا واحدهای مددکاری و مدیریت منابع انسانی این شرکت‌ها باید موضوع را مورد بررسی قرار داده و از طریق مدیرعامل شرکت‌های اصلی به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت منعکس تا مجوزهای مربوطه اخذ و صادر گردد. طبق اخبار واصله وزارت نفت با دید مثبت به این موضوع نگاه خواهد کرد.

در پایان خبرگزاری فارس ضمن اعلام آمادگی برای پیگیری مطالبات نفتی‌ها از طریق سامانه «فارس من» امیدوار است که مدیران وزارت نفت در دولت سیزدهم پیگیری مطالبات نفتی‌ها را نه در یک محیط ایزوله و از دفتر کار خود بلکه از نزدیک و از طریق بازدیدهای میدانی و جلسات متعدد و مستمر پیگیری کنند.



منبع : فارس 
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 30995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
لغو ممنوعیت انتقالی کارکنان رسمی شرکتهای واگذار شده به بخش دولتی
عبدالرضا دهداری
Iran, Islamic Republic of
اجرای کامل بخشنامه ۲۷۲۷ _ اجرای کد ۱۴۵۰ حق ماموریت به هلدینگ _ تغییر پاداش اخر خدمت به روش قبل از سال ۹۷
یزدان نژاد
Iran, Islamic Republic of
۱_بازنگری و اصلاح قانون محاسبه مالیات واقعا قانون فعلی محاسبه مالیات بی رحمانه است.
۲-آزاد شدن انتقالی
جلیل پرهوده
United States
هل من ناصر ینصرنی کارکنان هلدینگ خلیج فارس را ایا کسی نمی شنود؟ آقای وزیر منتظر چه هستید .متخلفین در حال جولان دادن هستند.میخواهید ویرانه ای تحویل بگیرید؟
غلام عباس
Iran, Islamic Republic of
مالیات کمر ما را بریده وامان نمیدهدخواهشا تجدید نظر فرماییدوحق ماموریت را به ما برگردانید.باتشکر