۰

مشتریان جدید عراق و کانادا

پالایشگاه‌های نفت آمریکا برای جبران اختلال عرضه تولیدکنندگان خلیج مکزیکو پس از وقوع طوفان، به نفت عراق و کانادا روی آورده اند در حالی که خریداران آسیایی متقاضی گریدهای نفتی خاورمیانه و روسیه شده اند.
نفتکش | میز نفت
نفتکش | میز نفت
به گزارش میز نفت به نقل از رویترز، شرکت رویال داچ شل که بزرگترین تولیدکننده نفت در خلیج مکزیکوی آمریکاست، هفته جاری اعلام کرد آسیب به تاسیسات انتقال فراساحلی میزان عرضه نفت ترش "مارس" را تا اوایل سال میلادی آینده محدود می کند. گرید نفتی ترش "مارس" از سوی پالایشگاه‌های منطقه گلف کاست آمریکا به میزان بالایی مصرف می شود و شرکتهای کره جنوبی و چین هم مشتریان بزرگ این گرید نفتی آمریکایی هستند.

اداره ایمنی و اجرایی محیط زیست آمریکا اعلام کرده که ۳۱ سکوی نفتی تا روز پنج شنبه بسته بودند و تولیدشان مجموعا ۲۹۴ هزار و ۴۱۴ بشکه از دست رفت. در مجموعا طوفانی که اواخر اوت از منطقه عبور کرد باعث از دست رفتن ۳۰.۱ میلیون بشکه تولید شد و آیدا را ویرانگرترین طوفان برای اپراتورهای نفت در ۱۳ سال اخیر ساخت.

آمریکا اکنون بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند که عمده آن از گلف کاست است. با بهبود تقاضا برای سوخت و بازگشت آن به سطح پیش از شیوع پاندمی، پالایشگاهها باید برای جبران از دست رفتن تولید نفت مارس، گریدهای نفتی دیگری تامین کنند.

از دست رفتن تولید ۲۵۰ هزار بشکه در روز نفت مارس باعث شده است بعضی از پالایشگاه‌های آمریکایی به دنبال جایگزین برای تحویل در سه ماهه چهارم باشند. به گفته معامله گران، نفت بصره عراق یکی از گزینه های مورد نظر این پالایشگاههاست. سایر شرکتها از مخازن آمریکا نفت ترش دریافت کرده اند.

نفت بصره در اختلالات گذشته هم مورد توجه قرار گرفت. در سال ۲۰۱۹ که تحریمهای آمریکا علیه ونزوئلا باعث توقف واردات از این کشور آمریکای جنوبی شد، پالایشگاه‌های گلف کاست خرید محموله های نفت عراقی را افزایش دادند. صادرکنندگان نفت سنگین کانادا هم از این وضعیت سود بردند.

شرکتهای اکسون موبیل و پلاسید ریفاینینگ از ذخایر استراتژیک آمریکا نفت دریافت کرده اند تا نیازهای فوری آنها برای نفت ترش تامین شود. یک معامله گران نفت آمریکایی گفت: پالایشگاه‌هایی که به جایگزینی برای نفت "مارس" نیاز دارند، نفت ترش از ذخایر استراتژیک درخواست کردند. بسیاری دیگر هم محموله های بیشتری از نفت بصره برای تحویل در اکتبر خریداری کرده اند که قیمتش به عنوان نفت ترش بسیار مناسب بوده است.

نفت "مارس" اوایل ماه جاری یک دلار و ۵۰ سنت بالاتر از وست تگزاس اینترمدیت معامله می شد اما روز چهارشنبه دو دلار و ۲۵ سنت پایینتر از قیمت پایه نفت آمریکا بود و به سطح پیش از وقوع طوفان بازگشت. اکثر ۹ پالایشگاه آمریکایی که تولیدشان را در زمان وقوع طوفان آیدا متوقف کرده اند، فعالیتشان را ازسرگرفته اند.

یک معامله گر گفت: شرکت ماراتون پترولیوم نفت بصره را برای بارگیری در اکتبر خریداری کرده است. پالایشگاه‌هایی که می توانند گریدهای نفتی سنگینتر را ترکیب و پالایش کنند به گریدهای نفتی کانادا و آمریکای لاتین علاقه نشان داده اند.

آمار مقدمات اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد واردات از مکزیکو و برزیل پس از وقوع دو طوفان اخیر افزایش یافته است.

طبق اطلاعات شرکت ورتکسا، از ۲۵۰ هزار بشکه در روز تولید از دست رفته نفت مارس، معمولا ۸۰ هزار بشکه در روز به پالایشگاه‌های آسیایی ارسال می شد.

به گفته تحلیلگران شرکت کپلر، کره جنوبی دو سوم از این صادرات را امسال دریافت کرده است. شرکت یونی پِک چین و ساوت کریا انرژی خرید نفت "مارس" را پیش از طوفان افزایش داده بودند تا از قیمتهای مناسب آن استفاده ببرند.

 یونی پِک اخیرا ۲۰۰ هزار تن نفت اورال روسیه را برای تحویل در اکتبر خریداری کرده است. شرکت "جی اس کلتکس" که دومین پالایشگر بزرگ کره جنوبی است یک محموله نفت "مارس" لغو شده داشت که قرار بود اواخر نوامبر به مقصد برسد و به گفته معامله گران، این شرکت به دنبال نفت جایگزینی نبوده است.

منبع: ایسنا
جمعه ۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب: 31011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *