تولید کنندگان برق در اروپا به زغال‌سنگ روی آورده‌اند

3 مهر 1400 ساعت 11:13

تمایل اروپا به استفاده از زغال سنگ برای جبران کمبود گاز جهت تولید برق، قیمت کثیف‌ترین سوخت فسیلی دنیا را به بالاترین رقم از ۲۰۰۸ رسانده است.


به گزارش میز نفت ، تولید کنندگان برق در اروپا به دنبال کمبود گاز طبیعی مجبور شده‌اند به سراغ محموله‌های زغال سنگ بروند تا برق مورد نیاز را از کثیف‌ترین سوخت فسیلی دنیا تامین کنند.

یک محموله زغال سنگ برای تحویل در ماه آینده در یکی از بنادر بزرگ اروپا 200 دلار در هر تن معامله شده است یعنی بالاترین رقم از 2008. بسیاری از تولیدکنندگان برق در این هفته وارد بازار شده‌اند تا منابع خود را قبل از آغاز زمستان تامین کنند.

اروپا به دنبال یک زمستان سرد و طولانی که باعث کاهش ذخایر گاز طبیعی شد، حالا با کمبود انرژی مواجه است. جبران کردن این ذخایر با توجه به عرضه محدود روسیه و نروژ، آسان نیست و اروپا مجبور است برای به دست آوردن محموله‌های گاز طبیعی مایع در بازار بجنگد. پایین بودن سرعت باد هم به مشکلات بخش انرژی در اروپا افزوده و این قاره را مجبور کرده برای جبران این کمبود، به سراغ سوخت‌های فسیلی کثیف‌تر برود.

قیمت انرژی در شرایطی در اروپا در حال افزایش است که این قاره تلاش می‌کند قراردادهای جوی بلند پروازانه‌ای را در مذاکرات اسکاتلند امضا کند. بازگشت زغال سنگ احتمالا این مذاکرات را با مشکل مواجه خواهد کرد. سیاستمدارانی از انگلیس، اسپانیا و ایتالیا که نگران افزایش قیمت انرژی و تأثیر آن بر رای‌دهندگان هستند در این اجلاس حضور دارند.

یک محموله 50 هزار تنی از زغال سنگ که در روز جمعه دست به دست می شد قرار بود بار خود را در آمستردام، روتردام و آنتورب تحویل دهد. نه تنها قیمت نقدی زغال سنگ بلکه قیمت قراردادهای فروش آن در سال آینده میلادی هم 4.1 درصد افزایش یافته و به 139 دلار در هر تن رسیده است، یعنی بالاترین رقم از 2008. افزایش تقاضا از سوی تولیدکنندگان برق در اروپا ذخایر آن را در بنادر پایین آورده است.

دیل هزلتون، از تحلیلگران ورود مکنزی شرایط را این گونه توصیف می‌کند:«ما با کمبود گاز و زغال‌سنگ مواجه هستیم و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر هم به خوبی پیش نمی رود».



منبع : تسنیم 


کد مطلب: 31017

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31017/تولید-کنندگان-برق-اروپا-زغال-سنگ-روی-آورده-اند

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir