۰

ریشه بحران انگلیس در کجاست؟

قیمت گاز در انگلیس و اتحادیه اروپا طی ماه‌های گذشته چند برابر شده و اجرای برخی سیاست‌ها باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های گازی انگلیسی ورشکست شوند.
انگلیس | میز نفت
انگلیس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، بحران انرژی در انگلیس به قدری جدی شده که در چند ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. عوامل متعددی باعث شده تا قیمت حامل‌های انرژی در انگلیس به شدت افزایش یافته و شرکت‌های تامین کننده نیز با مشکلات بزرگی مواجه شود. 

قیمت عمده‌فروشی گاز در انگلیس 420 درصد رشد کرده و مشکل اینجاست که شرکت‌های فعال در حوزه انرژی این کشور برای این پدیده آماده نبوده‌اند. در ابتدای سال جاری 70 شرکت تامین کننده انرژی در انگلیس وجود داشت که تا الان 7 شرکت به طور کامل تعطیل شده و تعداد دیگری نیز در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند.

کارشناسان حوزه انرژی انگلیس نسبت به اوضاع در فصل زمستان بدبین بوده و برخی از آنها حتی پیش بینی کرده‌اند که از 70 شرکت موجود ابتدای سال حدود 10 شرکت بتوانند خود را به پایان سال برسانند. 

شرکت‌های انگلیسی نه تنها با مشکل در تامین گاز مواجه هستند، بلکه برخی عوامل دیگر نیز اوضاع را تشدید کرده است. انگلیس سرمایه‌گذاری زیادی در تولید نیرو از باد کرده و قرار بود به صورت طبیعی 25 درصد انرژی در این کشور از محل انرژی بادی تامین شود، اما طی ماه‌های گذشته شاهد کاهش قابل توجه وزیدن باد به خصوص در سواحل این کشور در دریای شمال بوده‌ایم.

بحران نه تنها شرکت‌های انگلیس را تحت الشعاع قرار داده، بلکه به بر زندگی مردم این کشور نیز اثر گذاشته است. از سال 2017 سازمان آفجم در انگلیس برای قیمت گاز تحویلی به مشتریان یک سقف حداکثری تعیین کرد که این سقف با هدف دور نگاه داشتن مصرف کنندگان نهایی و خانوارهای انگلیسی از نوسانات قیمت انرژی در بازار جهانی تعیین شد.

به طور معمول این سقف حداکثر قیمت با محاسبه متوسط قیمت عمده فروشی گاز در یک بازه شش ماهه تعیین می‌شد، اما نکته اینجاست که طی ماه‌های گذشته قیمت گاز به شدت برای شرکت‌های توزیع انرژی افزایش یافته، اما هنوز این افزایش برای مصرف‌کنندگان اعمال نشده است؛ چراکه قرار است دوباره قیمت گاز روز 1 اکتبر تعیین شود. 

تا روز قبل اکتبر بسیاری از توزیع‌کنندگان گاز در انگلیس باید ضررهای سنگینی را متحمل شوند و پس از این تاریخ هم انتظار می‌روند قیمت قبض برای مصرف‌کنندگان انگلیسی‌ها صدها پوند بالا برود. دلیل بحران در صنعت گاز انگلیس دقیقا سقف تعیین شده برای فروش به مشتریان و اختلاف شدید قیمت آن با قیمتی است که هم اکنون شرکت‌های توزیع گاز مجبور هستند از بازار جهانی خرید کنند.

به نظر می‌رسد دولت انگلیس هم برنامه‌ای برای کمک به شرکت‌ها ندارد به گونه‌ای که وزیر انرژی این کشور گفته که درست نیست برای کمک به شرکت‌های کوچک‌تر به مالیات مردم دست‌درازی شود.

البته بحران در حوزه انرژی فقط مختص انگلیس نیست و اتحادیه اروپا هم اخیرا در حوزه قیمت گاز با مشکل جدی مواجه شده است. قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا از ابتدای سال 2021 تاکنون سه برابر شده و یکی از دلایل آن پایین آمدن میزان گاز ذخیره شده در انبارهای زیرزمینی این اتحادیه است.

هم اکنون قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا به نزدیک هزار دلار به ازای هر هزار مترمکعب رسیده است که در بازار اروپا بی‌سابقه است. ورود گاز بیشتر روسیه به اتحادیه اروپا از طریق خط تازه ساخت نورد استریم 2 می‌توانست بخشی از بحران را حل کند، اما به نظر می‌رسد اختلاف بر سر صدور مجوز بهره‌برداری از این خط لوله در میان کشورهای اروپایی تا حدودی جدی بوده و ممکن است روند صدور مجوز بهره‌برداری از آن ماه‌ها طول بکشد.

علیرغم آنکه قیمت گاز در سطح اتحادیه اروپا خیلی بالا رفته، اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند در صورتی که اوضاع به همین منوال پیش برود، شاهد افزایش بیشتر قیمت گاز خواهیم بود.



منبع : فارس 
يکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 31044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *