۰

اوکراین درخواست تحریم کرد

اوکراین در پی اجرایی شدن قرارداد ترانزیت گاز شرکت گازپروم با مجارستان و محروم شدن کی‌یف از واردات گاز، از آمریکا و آلمان خواست تحریمهایی را علیه این غول روسی وضع کنند.
اوکراین و روسیه | میز نفت
اوکراین و روسیه | میز نفت
به گزارش ایسنا، تحت مفاد قرارداد تامین گاز بلندمدت با بوداپست که روز جمعه آغاز شد، گازپروم دیگر از طریق اوکراین به مجارستان گاز ارسال نمی کند بلکه گاز را از طریق صربستان و اتریش خواهد فرستاد. این امر اوکراین را از درآمدهای ترانزیت گاز محروم کرده و به معنای آن است که دیگر نمی تواند گاز از مجارستان وارد کند. این کشور از سال ۲۰۱۵ از مجارستان گاز وارد می کرد تا به این شکل مستقیما از روسیه گاز خریداری نکند.

از زمان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین، روابط کی‌یف با مسکو بحرانی شده است.

یوری ویترنکو، مدیر شرکت نفتوگاز اوکراین از واشنگتن و برلین خواست به تعهدشان برای برخورد سخت با مسکو که در توافق مربوط به خط لوله گازی نورد استریم ۲ اعلام کرده بودند، عمل کنند. وی در فیس بوک نوشت: کرملین این اقدام را از روی عمد انجام می دهد و این اقدام استفاده واضح از گاز به عنوان یک سلاح است. در بیانیه مشترک آمریکا و آلمان گفته شده بود اگر کرملین از گاز به عنوان یک سلاح استفاده کند، پاسخ مناسبی وجود خواهد داشت. ما منتظر وضع تحریمها علیه اپراتور نورد استریم ۲ که زیرمجموعه ۱۰۰ درصدی گازپروم است، هستیم.

این مقام اوکراینی به توافقی اشاره داشت که برلین و واشنگتن در خصوص خط لوله گازی نورد استریم ۲ در ژوییه منعقد کردند.

این اختلاف در شرایط حساسی برای روسیه پیش آمده که می خواهد آلمان خط لوله گازی نورد استریم ۲ را که ساختش تکمیل شده است، تایید کند. روسیه با اتهاماتی از سوی منتقدان کرملین مبنی بر این که با عدم عرضه کافی گاز به اروپا در شرایط کمبود انرژی و افزایش قیمتها تلاش می کند به روند تایید این خط لوله سرعت ببخشد، روبروست.

روسیه اتهامات مذکور را رد کرده است. کرملین انتقادهای اوکراینی را بی پایه و اساس با انگیزه سیاسی خوانده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به شکایتهای اوکراین، اعلام کرد روسیه به تعهداتی که تحت قراردادهای گاز طبیعی فعلی داشته، عمل کرده است. اتهاماتی علیه روسیه وجود داشته و خواهد داشت که عمده آنها با انگیزه های سیاسی هستند. مسئله اصلی در این وضعیت، این است که ما به شکل مستمر به تعهداتمان عمل می کنیم.

عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله یامال-یوروپ که از لهستان عبور می کند، روز جمعه حدود ۷۷ درصد نسبت به روز پنج شنبه کاهش پیدا کرد. گازپروم تنها یک سوم از ظرفیت موجود برای اکتبر را رزرو کرده است.

این شرکت روسی مکررا اعلام کرده که به مشتریانش طبق قراردادهای موجود گاز عرضه می کند و عرضه اضافی زمانی فراهم خواهد شد که فعالیت نورد استریم ۲ آغاز شود.

شرکت گازپروم اعلام کرد صادرات گاز طبیعی به خارج از اتحادیه جماهیر شوروی سابق در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۵.۳ درصد بر مبنای سالانه افزایش یافت و به ۱۴۵.۸ میلیارد متر مکعب رسید.

اوکراین امیدش را به دخالت اتحادیه اروپا که در آن عضویت ندارد و مهار گازپروم توسط این بلوک، از دست می دهد. این کشور مخالف قرارداد گازی جدید روسیه با مجارستان بوده و آن را یک تصمیم کاملا سیاسی و بدون منطق از نظر اقتصادی خوانده است. اوکراین از اتحادیه اروپا خواست ارزیابی کند آیا این قرارداد با قانون انرژی اروپایی مطابقت می کند.

کی‌یف همچنین با غرب برای جلوگیری از فعالیت خط لوله نورد استریم ۲ که اوکراین را دور می زند، لابی می کند.

شرکت یونیپِر آلمان که بخشی از گروه شرکتهای غربی حمایت کننده از نورد استریم ۲ است، روز جمعه اعلام کرد انتظار ندارد این خط لوله زمستان امسال به رفع کمبود عرضه در بازار جهانی گاز کمک کند زیرا مجوز فعالیت آن بعید است به سرعت صادر شود.

بر اساس گزارش رویترز، اختلاف بر سر قرارداد گازی به اختلاف دو جانبه میان کی‌یف و بوداپست کشیده شده است که پیش از این هم بر سر استفاده از زبان مجارستانی در مدارس اوکراین اختلاف داشتند.



منبع :ایسنا 
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 31105
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *