۰

تورم اتحادیه اروپا رکورد زد

افزایش قیمت گاز در بازار اتحادیه اروپا باعث شد تا تورم در این اتحادیه به بالاترین میزان در 13 سال گذشته برسد.
اتحادیه اروپا | میز نفت
اتحادیه اروپا | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اطلاعات ارائه شده از سوی اداره آمار اروپا موسوم به یورو استات، نشان می دهد که در ماه سپتامبر نرخ تورم در سطح اتحادیه اروپا به بالاترین میزان در 13 سال گذشته برسد.

در حال حاضر شاخص تورم اتحادیه اروپا در بالاترین سطح خود از زمان بحران بزرگ اقتصادی در سال 2008 قرار گرفته است. البته این همه ماجرا نیست؛ چراکه نرخ تورم در آلمان در ماه سپتامبر به بالاترین میزان 30 سال گذشته افزایش یافته است.

کارشناسان می‌گویند: دلیل افزایش تورم در اتحادیه اروپا بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی است به گونه‌ای که قیمت گاز این هفته در بازار انرژی اروپا تمام رکوردهای تاریخی خود را شکست و از 1100 دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز عبور کرد.

فقط قیمت گاز دلیل افزایش تورم در اروپا نبوده بلکه گفته می‌شود در این مسیر افزایش قیمت مواد غذایی هم اثرگذار بوده است. 

کارشناسان می‌گویند: با توجه به دشواری‌های پیش رو ممکن است تا پایان سال جاری شاخص تورم در 19 کشور عضو حوزه یورو به دو برابر میزان هدف‌گذاری‌ بانک مرکزی اتحادیه اروپا برسد.

البته بانک مرکزی اتحادیه اروپا می‌گوید این شرایط موقتی است و قیمت‌ها به زودی تعدیل خواهد شد. با این حال اما کارشناسان بازار می‌گویند که بانک مرکزی اتحادیه اروپا و بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی خطر تورم را دستکم گرفته‌اند.




منبع : فارس 
شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 31106
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *