راهکار اروپا برای جبران کسری گاز

10 مهر 1400 ساعت 19:50

میز نفت رویترز نوشت: افزایش بی سابقه قیمت گاز و برق در اروپا، سیاست مداران اروپایی را مجبور خواهد کرد تا برای صرفه جویی در انرژی، کارخانه ها را تعطیل کنند و از مردم بخواهند دمای خانه هایشان را کاهش دهند و حتی از روشنایی در خیابان ها کم کنند.


به گزارش میز نفت،  رویترز طی گزارشی نوشت، افزایش بی سابقه قیمت گاز و برق در اروپا، سیگنال های قوی می فرستد که احتمال تعطیلی موقت کارخانه های تولیدکنندگان وجود دارد و خانه ها و ادارات نیز برای رد کردن این زمستان، باید دما فضای داخلی را پایین بیاورند.

قیمت گاز نسبت به مدت مشابه پارسال، 6 برابر گران تر است زیرا این منطقه برای واردات کافی گاز به منظور پر کردن مخازن ذخیره سازی خود در آستانه ورود سرما و اوج مصرف با چالش روبروست.

بنا بر اعلام موسسه زیرساخت گازی اروپا (GIE)، تنها 74.7 درصد سایت های ذخیره سازی منطقه ای پر شده که کمترین میزان در بیش از یک دهه گذشته است.

در کوتاه مدت هم بعید است اروپا بتواند به میزان قابل توجهی گاز وارد کند زیرا میزان تولید ثابت است و در حال حاضر در سراسر جهان کمبود وجود دارد که سبب شده تا قیمت ها در شمال شرق آسیا و شمال آمریکا افزایش یابد.

تشدید احتمال افزایش قیمت ها، سبب شده تا تاجران به این فکر بیفتند که مصرف کمتر برای جلوگیری از کاهش ذخایر به سطحی بحرانی و مواجه شدن با کمبود گاز در زمستان لازم خواهد بود.

به صورت نظریه، بحران می تواند با کم کردن دما به اندازه 0.5 تا یک درجه در منازل، ادارات، مدارس و کارخانه ها در این زمستان حل شود؛ در نتیجه صرفه جویی عظیمی در مصرف سوخت صرفاً با حداقل تأثیر بر آسایش زندگی انجام می شود.

اما در عمل، سیاست گذاران تمایلی به درخواست کاهش دما نخواهند داشت زیرا این درخواست به معنای شکست سیاست است و ارتباطات نامطلوبی با رئیس جمهور یک دوره آمریکا یعنی جیمی کارتر دارد.

اما اگر بحران ادامه یابد یا زمستان سردتر شود، درخواست برای صرفه جویی در انرژی اجتناب ناپذیر می شود.

در عین حال، سیاست مداران احتمالا سایر اقدامات مربوط به صرفه جویی از جمله کم کردن روشنایی خیابان ها، تمدید تعطیلی ساختمان های دولتی و ادارات و مدارس را در نیمه تعطیلات زمستانی در نظر می گیرند.

منبع: فارس


کد مطلب: 31117

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31117/راهکار-اروپا-جبران-کسری-گاز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir