سرنوشت عجیب یک پتروشیمی!

10 مهر 1400 ساعت 20:25

پتروشیمی هلیلان که بنا بود توسط رئیس جمهور دولت سابق کلنگ زنی شود اکنون بعد از گذشت 2 سال تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به دلیل بی‌توجهی‌ها و نبود جدیت‌ها به دست فراموشی سپرده شده است.


به گزارش میز نفت ، در آبان ماه سال ۱۳۹۸ خبری مسرت بخش موجب خوشحالی مردم شهرستان هلیلان شد؛ بر اساس این خبر هلیلان صاحب یکی از صنایع مادر با میزان اشتغال‌زایی بالا می‌شد؛ در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۸ پروژه پتروشیمی هلیلان در یک نشست خبری از جلال میرزایی نماینده مجلس دهم بر سر زبان‌ها افتاد. 

میرزایی درباره این طرح گفت: شرایط مناسب از جمله زمین، آب و وجود خوراک در این منطقه، زمینه را برای احداث پتروشیمی هلیلان فراهم آورده است.

جلال میرزایی آن زمان وعده‌ داد پروژه پتروشیمی «هلیلان» تا پایان سال ۹۸ کلنگ‌زنی می‌شود.

وی ۲۲ آبان ۱۳۹۸ در مصاحبه دیگری با رسانه‌ها از سرمایه‌گذاری اولیه ۷۰ میلیون دلار و تولید سالانه این واحد به میزان ۲۰۰ هزار تن پلی اتیلن سنگین در پتروشیمی هلیلان سخن به میان آورد و بیان داشت: موافقت‌نامه پتروشیمی «هلیلان» توسط وزارت نفت نیز صادر شده است.

قاسم سلیمانی دشتکی در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ نیز از آغاز به کار پروژه پتروشیمی هلیلان خبر داد و گفت: این پروژه با حضور رئیس جمهور در سفرشان به این استان کلنگ‌زنی می‌شود.


اهمیت صنعت پتروشیمی

از آنجایی‌ که صنعت پتروشیمی جزو صنایع با اشتغال‌زایی بسیار بالا و صادرات محور محسوب می‌شود از این لحاظ احداث این پروژه نه تنها در رشد و توسعه اقتصادی هلیلان تاثیر بسیار زیادی دارد بلکه موجب پیشرفت و توسعه استان می‌شود. 

با احداث این پروژه زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای عده زیادی ایجاد می‌شود اما این پروژه نه تنها در سال‌های ۹۸ و ۹۹ کلنگ زنی نشد بلکه هنوز هم این پروژه پیشرفت چندانی نداشته است و تنها چیزی که قابل مشاهده است یک دیوار چینی ساده در زمین مورد نظر برای احداث پروژه است. 

عمده دلایل عدم احداث پتروشیمی هیلان

بی‌توجهی سرمایه گذاران خارجی و داخلی به قرارداد خود به منظور توسعه و ساخت این پروژه و بی‌ثباتی ارز و تحریم‌های اقتصادی از عمده دلایلی است که سبب شده تا کنون این پروژه به مرحله اجرا نرسد.

استان ایلام با دارا بودن ظرفیت‌ها و منابع عظیم نفت و گاز نیازمند همت والا و همچنین دستانی توانا و توجه ویژه مسوولین ارشد کشوری است که این ظرفیت به نحو شایسته‌ای در راستای تقویت زیرساخت‌های استان، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گفته‌ی کارشناسان مسائل پتروشیمی، برخورداری استان ایلام از منابع عظیم نفت و گاز می‌تواند سبب شکوفایی ظرفیت‌های توسعه‌ای استان ایلام در بخش‌های مختلف صنایع پتروشیمی باشد که در صورت اجرایی شدن پروژه‌های پتروشیمی ضمن کاهش خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده، رونق اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی با اطمینان می‌توان گفت که استان ایلام بعد از مناطق عسلویه و ماهشهر به قطب سوم صنعت پتروشیمی در کشور تبدیل خواهد شد. 

تاکنون پیشرفتی در این در طرح ندیدم

محمدی یکی از ساکنان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اوایل از شنیدن خبر احداث یک پروژه بزرگ در شهرمان خیلی خوشحال شدیم چون این طرح باعث می‌شد افراد زیادی مشغول به کار شوند و هلیلان از نظر اقتصادی پیشرفت می‌کرد اما دو سال است که پیشرفتی در این طرح ندیده‌ایم و  پروژه پتروشیمی هلیلان تاکنون حرفی بیش نبوده است. 

جلیلی یکی از اهالی شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با اینکه شهرستان هلیلان شرایط مساعدی برای احداث پروژه پتروشیمی دارد مسوولین جدیت لازم را برای پیشبرد اینگونه طرح‌ها ندارند.

وی افزود: با اینکه تعداد زیادی از جوانان استان درگیر معضل بیکاری هستند و پروژه‌هایی مثل پروژه هلیلان می‌تواند مشکلات آنها را حل کند اما دست‌ اندرکاران توجهی به این موضوع ندارند.

ورود 65 میلیون یورو تجهیزات به بندر

آذر مدیرکل جذب سرمایه گذاری استانداری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در راه اندازی چنین پروژه‌هایی بخش مهمی از مسئله تامین تجهیزات و ماشین آلات و همچنین انتقال آنها از کشورهای خارجی به داخل کشور است. 

وی افزود: این تجهیزات در ماه‌های اخیر طی ۷۰ کانتینر به ارزش ۶۵ میلیون یورو وارد بندر شده‌اند و بخش زیادی از آنها از بندر انتقال پیدا کرده‌اند و هم اکنون در محل اجرای طرح مستقر شده‌اند. 

مدیرکل جذب سرمایه گذاری استانداری ایلام ادامه داد: تهیه‌ زمین برای احداث پروژه زمان‌بر بود چون برخی از صاحبان زمین تمایل به فروش زمین خود نداشتند اما با کمک فرماندار هلیلان این مشکل برطرف شد و ۷۲ کیلومتر زمین برای احداث پروژه خریداری شده است. 

آذر گفت: اخیرا مکاتباتی با امضای استاندار با برخی از بانک‌ها انجام شده است که در راستای تامین اعتبار این پروژه مساعدت لازم را به عمل بیا‌ورند. 

وی افزود: بانی ساخت این پروژه شرکت تولید و تجارت انرژی نیکان است و تا کنون پروژه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آذر تصریح کرد: محصول تولیدی این کارخانه پلی اتیلن سنگین است و پس از بهره برداری برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد میکند. 

وی ادامه داد: در حال حاضر برای این پروژه موفق به اخذ موافقت اولیه تامین خوراک به میزان ۲۰۰ هزار تن در سال شده‌اند و مجوز‌های لازم برای ساخت پروژه اعم از برق، آب و گاز اخذ شده است و عملیات خاک برداری‌ و فنس کشی اولیه انجام شده است. 
تولید در یک مجتمع پتروشیمی، تولید محصول خامی است که می‌تواند در صدها کارگاه و کارخانه کوچک و بزرگ دیگر، به کالاها و اجناس مورد نیاز مردم تبدیل شود. 

در واقع تولیدات صنعت پتروشیمی می‌تواند زمینه ساز ایجاد ده‌ها و صدها کارگاه کوچک و بزرگ و به چرخش درآوردن چرخ کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلفی باشد که مواد خام مورد نیازشان از طریق تولیدات یک یا چند مجتمع پتروشیمی تامین می‌شود.

وقتی تولیدات خام یک مجتمع پتروشیمی، به عنوان ماده اولیه به این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تزریق شود نه تنها تعداد مشاغل بیشتری ایجاد می‌کند، بلکه رونق و رشد اقتصادی را در حوزه‌ای وسیع‌تر و با تاثیرگذاری بیشتر منطقه‌ای، استانی و حتی ملی ایجاد می‌کند.

کمک به احداث و پیشرفت این پروژه‌ها می‌تواند پلی به سوی توسعه و آبادانی و رشد اقتصادی استان باشد مخصوصا در استان‌هایی مثل استان ایلام که جزو استان‌های محروم کشور به حساب می‌آید و نرخ بیکاری در این استان دارای درصد بالایی است.

اما با این وجود گزارش‌های دریافتی در رابطه با اجرای طرح‌های مختلف استان ایلام تنها از بی‌توجهی مسوولین به اهمیت این پروژه‌ها حکایت می‌کند.

عدم پاسخگویی مسوولین مربوطه

طوری که پس از گذشت ۲ سال از صدور مجوز احداث پروژه پتروشیمی هلیلان مسوولین ساخت پروژه از جمله فرماندار هلیلان هیچ جوابی برای پاسخ به سوالات خبرنگار فارس نداشتند.


منبع : فارس 


کد مطلب: 31120

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31120/سرنوشت-عجیب-یک-پتروشیمی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir