۰

چراغ سبز جمهوری آذربایجان به اروپا

رییس جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد کشورش می تواند صادرات گاز طبیعی به اروپا را افزایش دهد اما نخست باید قراردادهای فروش جدیدی داشته باشد.
صادرات گاز | میز نفت
صادرات گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، الهام علی‌اف در مصاحبه با خبرگزاری افه اسپانیا گفت: اگر مذاکرات اکنون آغاز شود، جمهوری آذربایجان آماده خواهد بود صادرات گاز را تا زمستان افزایش دهد.

جمهوری آذربایجان در دسامبر ارسال گاز به اتحادیه اروپا از جمله ایتالیا و یونان را از طریق کریدور گاز جنوبی آغاز کرد که این کشور حاشیه دریای خزر را از طریق گرجستان و ترکیه به اروپا متصل می کند.

طبق اعلام کمیته آمار دولتی در باکو، اتحادیه اروپا دومین واردکننده بزرگ گاز طبیعی جمهوری آذربایجان در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱ بود و تقریبا چهار میلیارد متر مکعب گاز در این مدت خریداری کرد.

طبق توافقاتی که در سال ۲۰۱۳ امضا شدند، صادرات به اروپا از سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال افزایش پیدا می کند. عمده تولید گاز جمهوری آذربایجان از میدان شاه دنیز در دریای خزر است.

علی‌اف گفت: گاز طبیعی جمهوری آذربایجان ارزانتر از صادرکنندگان دیگر است و از منبع جدید و از مسیر جدیدی می آید. ذخایر قطعی گاز طبیعی این کشور ۲.۶ تریلیون متر مکعب است و به حد کافی وجود دارد تا تقاضای داخلی و صادرات را به مدت حداقل ۱۰۰ سال تامین کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، علی‌اف همچنان گفت جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری سنگینی در انرژی تجدیدپذیر انجام می دهد تا گاز بیشتری را برای صادرات آزاد کند.

اروپا پس از یک زمستان سرد و طولانی که ذخایر گاز این منطقه را تحلیل برد، با بحران کمبود انرژی روبروست. پر کردن ذخایر به دلیل محدود شدن عرضه از سوی روسیه و نروژ کار راحتی نبوده و اروپا را ناچار کرده است در بازار محموله های تک برای خرید گاز طبیعی مایع رقابت کند. با تشدید رقابت برای تامین انرژی، قیمتهای گاز و برق اروپا به رکورد بالای جدیدی صعود کرده اند. قیمت پایه گاز اروپا در هاب TTF هلند از ژانویه حدود ۳۰۰ درصد رشد کرده و به سطحی رسیده که معادل حدود ۱۳۰ دلار هر بشکه نفت است.




منبع : ایسنا 
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 31137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *