کاهش قیمت نفت در آستانه نشست اوپک

12 مهر 1400 ساعت 11:05

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در آستانه نشست وزیران اوپک و متحدانش کاهش پیدا کرد.


به گزارش میز نفت ، بهای معاملات نفت برنت با ۱۴ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۹ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته ۱.۵ درصد رشد هفتگی داشت که چهارمین رشد هفتگی متوالی این شاخص قیمت بازار جهانی بود. بهای معاملات نفت آمریکا با ۱۵ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته برای ششمین هفته متوالی افزایش داشت.

قیمتهای نفت به دلیل اختلالات عرضه و رشد تقاضای جهانی افزایش چشمگیری پیدا کرده‌اند. نفت برنت هفته گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت سه سال اخیر بود.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی نوشتند: ریسک پذیری با اعتماد رو به رشد به بهبود قوی تقاضای جهانی تقویت شده است. سرمایه گذاران اکنون به نشست وزیران اوپک پلاس چشم دوخته اند که روز جاری برگزار می‌شود.

تقاضا در بعضی از نقاط جهان پس از پاندمی سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده و اوپک پلاس را با فشار کشورهای مصرف کننده بزرگ برای تولید بیشتر و کنترل قیمتها روبرو کرده است.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در ژوییه توافق کردند تولیدشان را هر ماه تا آوریل سال ۲۰۲۰ به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خاتمه دهند. چهار منبع آگاه اوپک پلاس به رویترز گفتند این تولیدکنندگان در حال بررسی افزودن حجم بیشتری نسبت به میزان برنامه ریزی شده به تولید خود است. چنین افزایشی زودتر از نوامبر اتفاق نمی‌افتد زیرا در نشست قبلی اوپک پلاس درباره حجم اکتبر تصمیم گیری شد.

در این بین، افزایش شدید قیمت گاز از رشد قیمت نفت پشتیبانی کرده است. قیمت گاز ۳۰۰ درصد رشد کرده و معادل قیمت ۲۰۰ دلار هر بشکه نفت معامله می‌شود و باعث شده است نیروگاه‌ها برای تولید برق از گاز به نفت کوره و سایر فرآورده‌های نفتی روی بیاورند.

بر اساس گزارش رویترز، موسسه فیچ سولوشنز در یادداشتی اعلام کرد ماهیت نابرابر احیای پساکرونا، ابهامات بخش تقاضا را پررنگ نگه داشته و باعث افزایش نوسان قیمت نفت می‌شود.




منبع : ایسنا 


کد مطلب: 31149

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31149/کاهش-قیمت-نفت-آستانه-نشست-اوپک

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir