۰

تاثیر تصمیمات اوپک پلاس در نفت ایران

اوپک پلاس در حال بررسی گزینه افزایش تولید به میزان بالاتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز در نشست پیش روی خود است که طبق گفته کارشناسان در صورت تحقق این مساله این موضوع می تواند در فروش نفت ایران تاثیرگذار باشد.
اوپک پلاس | میز نفت
اوپک پلاس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، اوپک و متحدانش در ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا محدودیت عرضه ۵.۸ میلیون بشکه در روز خاتمه یابد. وزیران این گروه امروز برای بازبینی سیاست تولید نفت خود دیدار می کنند. در این میان احتمال توافق بر سر افزایش عرضه وجود دارد، در این رابطه چهار منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتندکه افزودن نفت بیشتر به ‌عنوان یک سناریو مورد بررسی قرار گرفته است اما هیچ کدام به جزئیات مربوطه اشاره ای نکردند.

همچنین یک منبع آگاه دیگر اوپک پلاس اظهار کرد: افزایش تولید به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز برای یک ماه یک سناریو احتمالی است که احتمال اجرایی شدن آن در ماه آینده صفر است. چنین افزایشی ممکن است در نوامبر صورت بگیرد زیرا در دیدار قبلی اوپک پلاس درباره حجم تولید اکتبر تصمیم گیری شد. و طبق اظهارات یکی از این منابع آگاه، نمی توان هیچ گزینه ای را مستثنی کرد.

این ایده که بازار ممکن است به نفت بیشتری از آنچه تحت توافق فعلی قرار بوده عرضه شود، نیاز داشته باشد یکی از سناریوهای احتمالی است. منابع آگاه به رویترز اعلام کردند که محتمل‌ترین نتیجه دیدار وزیران اوپک پلاس ادامه توافق فعلی است. هنوز مشخص نیست چه چیزی باعث تغییر نظر تولیدکنندگان اوپک پلاس شده اما این سناریوها پس از نشست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس مطرح شده است. این کمیته به بررسی دورنمای بازار پرداخت و میزان مازاد عرضه مورد پیش بینی در سال ۲۰۲۲ را کاهش داد.

در این راستا نرسی قربان - کارشناس ارشد حوزه انرژی درخصوص تاثیر تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت بر صنعت نفت ایران، به ایسنا گفت: وضعیت ایران تحت تاثیر تحریم ها بوده و باتوجه به اینکه در فروش نفت و گرفتن پول آن دچار مشکلیم، بنابر این تصمیات فعلی اوپک پلاس تاثیر چندانی بر روند فعلی فروش نفت ایران ندارد.

وی افزود: البته این تصمیم اوپک پلاس مربوط به تقاضای نفت جهان می شود لذا اگر این توافق صورت بگیرد، زمانی که ایران می خواهد نفت خود را به فروش برساند باید شرایطی را در نظر بگیرد، به طور مثال اگر اکنون با تخفیف ۱۰ درصدی نفت خود را عرضه می کند، در آن شرایط باید با تخفیف ۲۰ درصدی نفت را به فروش برساند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه اگر توافق بر سر افزایش تولید باشد قیمت نفت نیز کاهش پیدا خواهد کرد، اظهار کرد: علت اینکه قیمت نفت اکنون افزایش یافته این است که تا حدودی مساله کرونا حل شده و تقاضای نفت در جهان به دلیل رشد اقتصادی افزایش یافته و در این زمان نیز سرمایه گذاری برای تولید نفت جدید صورت نگرفته است.

قربان با بیان اینکه مجموع این عوامل موجب افزایش قیمت نفت شده است، گفت: اگر تولید نفت توسط اوپک و اوپک پلاس افزایش یابد تا حدودی جلوی افزایش قیمت نفت گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در مجموع تصمیم اوپک پلاس می تواند بر فروش نفت ایران تاثیر بگذارد و باید گفت اگر عرضه در دنیا بیشتر شود، کسانی که خریدار نفت ایران هستند تخفیف بیشتری می خواهند و ایران نیز باید این موضوع را بپذیرد.

نشست امروز (دوشنبه، ۱۲ مهرماه) اوپک و متحدانش در حالی برگزار می‌شود که قیمت نفت خام برنت هفته گذشته و برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ به بالای ۸۰ دلار برای هر بشکه صعود کرد. برخی معامله‌گران و مقام‌های کاخ سفید از اوپک پلاس خواستند تولید خود را سریع‌تر از روند تدریجی برنامه‌ریزی‌شده افزایش دهد.



منبع : ایسنا 
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 31152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *