۰

مذاکرات جدید گازی عراق

وزیر نفت عراق اعلام کرد کشورش با یک شرکت نفت خارجی که نام آن بعد از عقد قرارداد فاش خواهد شد برای آغاز عملیات اکتشاف گاز در صحرای غربی در استان انبار مذاکره می‌کند.
نفت عراق | میز نفت
نفت عراق | میز نفت
به گزارش میز نفت ، وزارت نفت عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد مذاکره با یک شرکت انرژی خارجی را برای آغاز عملیات اکتشاف گاز در صحرای غربی در استان انبار آغاز کرده‌است. هدف از این اقدام عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک، بی‌نیاز شدن از واردات انرژی از ایران است.

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در این بیانیه گفت پس‌از عقد قرارداد نام این شرکت نفتی را فاش خواهد کرد.

عبدالجبار همچنین اضافه کرد وزارت نفت عراق لرزه نگاری دوبعدی و سه‌بعدی در استان انبار و استان شمالی نینوا را جهت اکتشاف گاز آغاز کرده است.

عراق تحت فشار شدیدی از طرف آمریکا برای توقف واردات برق و گاز از ایران قرار دار. صادرات انرژی ایران از 2018 تحت تحریم‌های آمریکاست. دولت آمریکا از همان سال به عراق معافیتی برای ادامه واردات انرژی از ایران اعطا کرده‌است. عرضه نامتعادل گاز و برق ایران باعث کمبود گسترده برق در عراق در فصل تابستان شده بود. یعنی زمانی‌که دمای هوا در این کشور مخصوصاً در جنوب به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسید.

عراق از شرکت‌های نفت بین‌المللی درخواست کرده به او در جمع‌آوری گاز استخراج‌شده همراه نفت کمک کنند. بیشتر تولید گاز عراق همراه با نفت صورت می‌گیرد که حجم وسیعی از آن هم سوزانده می‌شود.

شرکت گاز جنوب عراق و شرکت بیکر هیوز قصد دارند یک پروژه جمع‌آوری گاز به ظرفیت 200 میلیون فوت‌مکعب در روز در جنوب این کشور راه‌اندازی کنند. این پروژه گاز استخراج‌شده همراه با نفت در میادین نصیریه و الغراف را در استان جنوبی ذی قار جمع‌آوری خواهد کرد. عراق همچنین یک قرارداد 20 7 میلیارد دلاری با شرکت توتال امضا کرده که شامل 2 میلیارد دلار پروژه جمع‌آوری گاز می‌شود.

شبکه جمع‌آوری گاز الرتاوی ظرفیت جمع‌آوری 600 میلیون فوت‌مکعب در روز گاز استخراج‌شده همراه با نفت را دارد. این پروژه همچنین 12 هزار بشکه در روز میعانات گازی و 3 هزار تن در روز ال‌پی جی به بازار داخل می‌رساند. این پروژه‌های گازی به عراق کمک می‌کنند وابستگی خود به واردات از ایران را کاهش دهد و همچنین جلوی سوزاندن سوخت‌های مایع برای تولید برق را می‌گیرند.



منبع : تسنیم
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 31191
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *