ایران چقدر گاز ذخیره کرد؟

18 مهر 1400 ساعت 15:29

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از افزایش ۳۰ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه گاز طبیعی در نیمه نخست مهرماه امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال خبر داد.


به گزارش میز نفت ، محمدرضا جولایی در این باره گفت: با توجه به ورود موج جدید سرما که امسال زودتر از پارسال شاهد هستیم، روند مصرف گاز نسبت به دو هفته پیش افزایشی بوده، هرچند تاکنون سبب اعمال محدودیت در هیچ بخشی نشده است.

وی با بیان اینکه مقدار مصرف نیروگاه‌ها اکنون ۲۴۰ میلیون مترمکعب است و این مصرف، بالاترین مصرف گاز در نیروگاه‌هاست، افزود: مقدار مصرف صنایع عمده نیز در همین بازه زمانی، ۱۴۰ میلیون مترمکعب و مصرف خانگی ۲۲۰ میلیون مترمکعب بوده است که براین اساس تاکنون هیچ اقدام محدودیتی در این بخش‌ها نداشته‌ایم.  

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این در حالی است که برای عبور بی‌دغدغه از زمستان امسال و اطمینان از پایداری و تاب‌آوری انتقال گاز، برنامه مشخصی را در سه فاز تعمیرات پالایشگاهی و خطوط لوله، مخازن ذخیره‌سازی و ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها تدارک دیده‌ایم.

جولایی ادامه داد: تعمیرات اساسی بیشتر پالایشگاه‌ها نیز تکمیل شده است و تعمیرات تعداد اندک باقی‌مانده نیز ان‌شاءالله تا پایان مهرماه نهایی می‌شود بنابراین با این عملیات قابلیت اطمینان ما در پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب می‌توانیم تولید را به حداکثر ممکن برسانیم و مطمئن باشیم که انتقال پاک، ایمن و بهره‌ور گاز انجام خواهد شد.

وی تأکید کرد: در بخش شرکت انتقال گاز و خطوط لوله نیز افزون بر انجام پیگرانی‌های معمول امسال، موفق شدیم تعمیرات پیگرانی کل خط لوله چهارم سراسری را که یک‌ هزار کیلومتر و در تاریخ شرکت ملی گاز ایران بی‌سابقه بوده است به انجام برسانیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران درباره مخازن ذخیره‌سازی که دومین فاز از این برنامه از پیش تعیین‌شده است، گفت: در این پیوند که موضوع بسیار مهم و راهبردی برای ما به‌ویژه در فصل زمستان است، موفق شدیم ۴ میلیارد مترمکعب ذخیره‌سازی را در مناطق شمال و شمال‌ شرق کشور در مخازن ذخیره‌سازی سراجه و شوریجه با موفقیت انجام دهیم که این موضوع می‌تواند ما را در فصل زمستان بسیار یاری‌ دهد.

جولایی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها را آخرین اقدام شرکت ملی گاز ایران برای عبوری آرام از زمستان دانست و گفت: با کمک و همکاری دیگر سازمان‌های ذی‌ربط، در بخش نفت‌گاز و نفت کوره نیز ذخیره‌سازی خوبی انجام دادیم که اگر مجبور به اعمال محدویت برای صنایع شدیم، از بابت تأمین سوخت دوم، مشکلی نداشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه با تکمیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز کشور، آماده تزریق روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز به خطوط هستیم، اظهار کرد: هم‌زمان با افزایش مصرف گاز و توسعه شبکه خطوط لوله و بهره‌برداری از تأسیسات جدید تقویت فشار، در مجموع، گازی تولید نشده که برای انتقال و توزیع آن مشکلی وجود داشته باشد و این روند همچنان برای امسال نیز ادامه دارد.



منبع : ایسنا


کد مطلب: 31230

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31230/ایران-چقدر-گاز-ذخیره

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir