۰

نگران تامین سوخت نیروگاه ها نیستیم

وزیر نیرو از افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع نیروگاه‌ها برای زمستان خبر داد و گفت: اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود، نگرانی بابت تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نداریم.
نیروگاه | میز نفت
نیروگاه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه برای احداث 10 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی اظهار داشت: موضوع سوخت نیروگاهی یکی از موضوعات بسیار مهم برای زمستان است؛ مشکلی که در سال گذشته بوجود آمد این بود که مخازن سوخت نیروگاه‌ها پر نشد و در زمان محدودیت برای تأمین گاز، تأمین سوخت نیروگاهی نیز با اختلال مواجه شد.

وی افزود: همین مسئله موجب شد تا برخی از نیروگاه ها سوخت کافی نداشته باشند، لذا امسال از یک ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل و نقل کشور را بسیج کنیم و با افزایش ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، همین امروز موجودی مخازن نیروگاه‌ها بالاتر از میزان ذخیره در زمان مشابه سال گدشته است.

محرابیان با بیان اینکه "این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم"، گفت: اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود نگرانی بابت تأمین سوخت زمستانی نیروگاه‌ها نداریم.

وی ادامه داد: همچنین مصوبه خوبی نیز در دولت برای تشویق مالکان ناوگان صورت گرفت و در حال حاضر با سرعت بسیار خوبی سوخت‌رسانی در حال انجام است.

وزیر نیرو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید حرارتی توسط بخش صنعت گفت: صنایع تقاضای بالایی برای برق دارند که پتانسیل‌های موجود امکان اجابت آن را ندارد، لذا کاری که انجام می‌دهیم موجب می شود که برق صنایع به طور مطمئن تأمین شود و وابستگی صنایع به حوزه برق کاهش یابد به گونه‌ای که بتوانند برنامه‌ریزی برای طرح‌های توسعه و صادرات داشته باشند و از طرفی دیگر تولید برق نیز برای صنایع یک تولید پرسود به حساب آید.

محرابیان با بیان اینکه "صنایع می‌توانند علاوه بر اینکه از تولید محصول خود عاید سود می‌شوند از ناحیه تولید برق نیز سود دریافت کنند"، گفت: از آنجایی که این طرح، یک طرح مورد حمایت هیئت وزیران است، وزارت نفت نیز در جریان آن قرار دارد و برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها همکاری لازم صورت خواهد گرفت، از سوی دیگر با احداث این 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید، از آنجایی که به صورت موازی روی افزایش راندمان نیروگاه‌ها کار می کنیم، در مجموع به میزان سوخت مورد نیاز بخش نیروگاهی کشور اضافه نمی شود.

وزیر نیرو در پاسخ به اینکه "قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و قیمت برق خریداری شده از نیروگاه‌های بخش صنعت چه‌میزان است و آیا تحویل یارانه‌ای گاز به این نیروگاه‌ها هم صورت می گیرد؟"، گفت: قیمت تحویل گاز به این نیروگاه‌ها مشابه دیگر نیروگاه‌ها و مطابق بر آنچه قانون تعیین کرده است و قیمت برق مازاد خریداری شده از آنها نیز مطابق با قیمت برقی است که از نیروگاه‌های دیگر خریداری می شود.

وی افزود: البته در بخش انرژی، یارانه سنگینی به مصرف‌کننده داده می شود که بخشی از آن مربوط به صنایع است؛ اعتقاد ما این است که به صنایع کوچک باید یارانه داده شود که در همه جای دنیا نیز این اتفاق می‌افتد و صنایع کوچک باعث اشتغال بیشتر و رفاه مردم می‌شوند و منفعت آن نیز به صورت عمومی است اما در صنایع بزرگ با اقدامی که امروز انجام می‌شود به گونه‌ای عمل خواهد شد که صنایع بزرگ خودشان بتوانند اقدام به تولید برق کنند.

محرابیان در پاسخ به اینکه "در احداث این 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید آیا از ظرفیت مپنا و تولیدکنندگان داخلی استفاده می شود؟"، گفت: در صنایع برق ما کاملا خودکفا هستیم و انواع و اقسام تجهیزات را در داخل تولید می کنیم و امروز بخش قابل توجهی از صدور خدمات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت برق است.

وی ادامه داد: بر اساس قوانین و مقرراتی که در کشور داریم، باید حداکثر استفاده از توان داخل صورت بگیرد؛ اما در صورتی که تقاضای ساخت نیروگاه، بیش از ظرفیت‌های داخلی باشد، راجع به آن فکر و برنامه‌ریزی می کنیم؛ چرا که ایجاد نیروگاه در شرایط موجود برای اقتصاد کشورمان و آسایش و رفاه مردم کاملا ضروری است و اگر نیاز باشد در خصوص این مسائل هم تصمیمات جدید اتخاذ شود، حتما این‌کار در دستور کار قرار می گیرد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی در خصوص امکان اعمال تعرفه‌های جدید برای مصرف آب و برق به منظور مدیریت مصرف گفت: در حال حاضر برنامه‌ جدیدی برای افزایش تعرفه آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.



منبع : تسنیم
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 31244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *