۰

ضربه پالایشگاه اصفهان به بورس

صورت مالی فصل بهار پالایش نفت اصفهان منتشر شد و این شرکت در سه ماه نخست، تنها ۲۵۶۲ میلیارد تومان سود محقق کرد.
پالایشگاه اصفهان | میز نفت
پالایشگاه اصفهان | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صورت مالی بهار پالایش نفت اصفهان منتشر شد و این شرکت در سه ماه نخست، تنها ۲۵۶۲ میلیارد تومان سود محقق کرده است. این عدد فاصله معناداری با سود مورد انتظار برای این پالایشگاه دارد.

با ارائه دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری نفت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایشی انتظار رشد سودآوری این شرکت‌ها وجود داشت. البته این تخمین بر اساس آخرین نشریه‌های پلتس در هفته‌های اخیر بود که حاکی از رشد محسوس کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی داخلی داشت و تخمین دقیقی از قیمت‌ها در سه ماه نخست وجود نداشت.

به هر حال عملکرد ضعیف شپنا روی کدال منتشر شده و برخی ایرادات به عملکرد شپنا وارد است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

کرک اسپرد شپنا در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ تقریبا حدود ۵ دلار بوده که با کرک اسپرد این پالایشگاه برای کل سال ۹۹ تفاوت چندانی ندارد؛ به منظور حذف اثر موجودی در کرک اسپرد مقدار تولیدشده در نرخ فروش ضرب شده و از اختلاف میانگین وزنی نرخ کل محصولات با نرخ نفت خام کرک اسپرد محاسبه شده است و این عدد صرفا جنبه مقایسه‌ای دارد.

اگر فرض کنیم که ابلاغیه جدید به صورت کامل اجرا شده است در نتیجه باید گفت که این ابلاغیه اثر منفی بر سودآوری این شرکت نسبت به گذشته داشته است. در این خصوص باید اشاره کرد که کرک اسپرد طی سه ماه بهار امسال در بازار جهانی نسبت به سال گذشته صعودی بوده است.



منبع : تحریریه
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۳۴
کد مطلب: 31283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *