۰
جوکار خبر داد:

رونمایی از ماموریت ویژه موسسه مطالعات انرژی

میز نفت - نشست مشترك شوراي مديران موسسه بين المللي مطالعات انرژي وزارت نفت و عضو هيئت رييسه كميسون انرژي مجلس با حضور حسين حسين زاده نماينده مردم لارستان،خنج، گراش در محل اين موسسه برگزار شد.
دکتر محمد صادق جوکار | میز نفت
دکتر محمد صادق جوکار | میز نفت
به گزارش میز نفت، در اين نشست دكتر محمد صادق جوكار رييس اين موسسه با اشاره به ظرفيت بزرگ كشور در حوزه انرژي و ضرورت بهره برداري از آن گفت: موسسه مطالعات انرژي وزارت نفت با توجه به اولويت هاي جديد دولت مهندس اوجي در راستاي تقويت جايگاه راهبردي كشور در بازار انرژي و گسترش فعاليت هاي ديپلماسي انرژي كشور به منظور بازسازي بازارهاي خارجي، محورهاي مطالعاتي و تحقيقاتي خود را تنظيم كرده و در حوزه هاي تحقيقاتي و مطالعاتي به دنبال كمك به اهداف عاليه و كلان وزارت نفت در اين حوزه است.

وي با اشاره به توانمندي علمي اين موسسه افزود: موسسه مطالعات انرژي اين توانايي را دارد كه در حوزه هاي گوناگون از جمله رصد بازاهاي انرژي، بازنگري راهبرد انرژي كشور و ارائه خدمات راهبردي براي سياستگذاري هاي كلان به مراكز تصميم گير همچون كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي اقدام كند.

جوكار گفت: اولويت هاي كنوني موسسه مطالعات به عنوان اتاق فكر صنعت نفت تدوين راهبردها ،سياست ها و برنامه هاي اقدام در حوزه هاي مختلف نفت و گاز كشور با رويكرد خنثي سازي تحريم هاي نا عادلانه به منظور ارائه حمايت راهبردي از دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي در بخش هاي اقتصادي و انرژي به منظور دفاع از منافع ملي است.

 حسين حسين زاده عضو هيات رييسه كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي  نيز در اين نشست با اشاره به ظرفيت هاي فراوان موسسات مطالعاتي و تحقيقاتي به خصوص در حوزه نفت گفت: موسسه مطالعات بین المللی انرژی وزارت نفت مي تواند هاب مطالعات انرژي در حوزه هاي گوناگون باشد و از همين رو تقويت ارتباط اين موسسه با ساير نهادهاي مطالعاتي از جمله مركز پژوهش هاي مجلس براي ايجاد هماهنگي بي نهادهاي اجرايي و تصميم گيري ضروري است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تصميم نظام در ضرورت قدرت سازي در عرصه هاي مختلف از جمله حوزه انرژي وحذف نقاط ضعف و تهديدزا گفت: يكي از مهم ترين محورهاي اين تصميم جلوگيري از خام فروشي و طرح هاي مختلفي است كه مي توان در اين راستا مطرح كرد. توسعه حلقه هاي مختلف زنجيره و شبكه ارزش و همچنين توجه به ابعاد فني و اقتصادي آن از جمله طرح هايي است كه بايد در دستور كار وزارت نفت قرار بگيرد.

اين عضو هيئت رييسه كميسيون انرژي با انتقاد از عدم توجه كافي به طرح هاي موسسات تحقيقاتي گفت: متاسفانه در چند سال اخير شاهد به نتيجه نرسيدن طرح هاي تحقيقاتي هستيم كه اتفاقا هم عملياتي هستند و هم از نظر راهبردي مي تواند در چهارچوب «قدرت سازي» براي كشور منشا اثر باشد . از همين رو بايد تدبير جدي براي جلوگيري از تكرار اين روند در سال هاي آتي صورت بگيرد.
وي با اشاره به سابقه مطالعات فني و خود در حوزه صنعت نفت گفت: موسسه مطالعات بين المللي انرژي به صورت جدي بر روي بحث هاي مرتبط با ضعف هاي داخلي كه منجر به اثرگذاري تحريم ها بر صنعت نفت مي شود، تمركز كرده و در يك رويكرد هم افزا و هم پيوند با شبكه نخبگاني و انديشكده اي كشور به ارائه راهكارهاي عملياتي به نهادهاي سياستگذار اقدام کند.

حسين زاده همچنين از مشاركت موسسه مطالعات بين المللي انرژي در مباحث مرتبط با حوزه نفت و گاز در كميسيون انرژي استقبال كرده و ابزار اميدواري كرد كه در آينده گزارشات و مطالعات اين موسسه در مباحثات كميسيون انرژي نيز مطرح شود.
 
 
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب: 31343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *