میراث کرباسیان و مولایی برای نفتی ها

آزار بیمه ای کارکنان نفت

1 آبان 1400 ساعت 13:35

میز نفت - نگاهی به قرارداد شائبه برانگیز شرکت ملی نفت بیمه البرز نشان می دهد اتفاقات عجیبی در این قرارداد رخ داده که موجب بروز اعتراضات بسیاری در میان کارکنان نفت شده است.


هفته گذشته بود که پایگاه خبری – تحلیلی میزنفت نظرسنجی را درباره میزان رضایت کارکنان صنعت نفت از خدمات بیمه تکمیلی شرکت ملی نفت منتشر کرد که حاوی نکات مهمی است.

سال گذشته بود که شرکت ملی نفت با برگزاری مناقصه ای، پیمانکار بیمه تکمیلی را تغییر و شرکت بیمه البرز را به همکاری دعوت کرد؛ این انتخاب، کارکنان را شگفت زده کرد بطوری که بسیاری از مدیران این انتخاب را یک انتخاب «دوستانه» قلمداد کردند ولی به هر حال ذینفعان این قرارداد کار را نهایی کردند. برخی منابع آگاه گفتند که این قرارداد بیش از آنکه منافع شرکت ملی نفت و کارکنان را تامین کند، به سود این شرکت بیمه ای است ولی مسئولان نفت، این واقعیت را رد کردند.

با آغاز به کار این بیمه، کم کاری ها آغاز و صدای انتقادات بلند شد. مهمترین انتقادی که از سوی کارکنان شنیده می شود، تاخیر بیمه البرز در نقد کردن فاکتورها و هزینه هایی است که باید پرداخت شود.

تاخیرهای شش ماه به حدی همه را کلافه کرده است که کاربری به نام  محمد حسن نوشته است:« افتضاحه الان چند ماهه که قطعه فاکتورها رو هم خیلی دیر پرداخت میکنن از سر و ته فاکتورها هم میزنن از خیلی تعهدهاشون هم در میرن». و یا کاربری به نام میلاد اینگونه نظر خود را ثبت کرده است:« والله ما تا حالا از هیچ خدمتی از بیمه تکمیلی استفاده نکردیم با اینکه پولش هم کم میشه ولی هر وقت میریم مراکز طرف قرارداد میگه شرکت شما بدهکار هستش و تا حالا کلی فاکتور هم ثبت کردم که اصلا پرداخت نشده».

کاربر دیگری هم درباره خدما بیمه البرز نوشته است:« سلام بنده از فروردین ماه، مدارک پزشکی تحویل دادم به مبلغ  9 میلیون تومان و تا الان یک ریال هم واریز نشده است؛ پیگیری کردم رفتم شعبه مرکزی واقع در اهواز کمپلو گفتند به (سیناد مرکزی تماس بگیر02129460 ... تماس گرفتم گفتند شرکت نفت بدهی دارد!  با این حال  هر ماه از حقوقم کسر می کنند  ولی بیمه البرز هیچ خدماتی به ما کارکنان پیمانکاری نمی دهد».

کاربر دیگری هم نوشته است:« من مجبورم استفاده کنم . بیمه البرز اصلا با مراکز زیادی طرف قرارداد نیست و هر جا رفتم میگن نقدا حساب کنید از خود بیمه بگیرید بعنوان مثال در سایت بیمه البرز بیمارستان آپادانا جز طرف قرارداد هست ولی وقتی مراجعه میکنیم میگن بد حسابن از بیمار نقدی میگیرن . فاکتورهایی رو هم که داده میشه کاملا غیر منصفانه و سلیقه ای پرداخت میکنن چندین نمونه دارم حتی در حد تعرفه هم پرداخت نمی کنند».

امین هم نوشته است:«افتضاح؛ هیچ مرکز درمانی مارو پذیرش نمیکنه تا میگیم بیمه البرز زیر نظر نفت هستیم میگن پذیرش نمی کنیم؛ بنده ۱۵ میلیون تومان رفتم عمل دیسک گردن کردم بعد از یکسال ۳ میلیون ریختن بحسابم اونم از بس رفتم و اومدم تا ریختن».

غلامرضا خواجوی اصفهانی نیز اینگونه نظر خود را ثبت کرده است:«با درود و احترام ،بیمه تکمیلی ببا این حجم از کارکنان و مبلغ گزافی که پرداخت میشه فقط منافع بیمه و کسانی که قرارداد را امضا می کنند را تضمین می نماید؛ ما کارکنان برای دریافت هزینه های فاکتور همیشه با مشکلات و بهانه های بیمه مواجه هستیم و هدف بیمه در پرداخت نکردن هزینه ها می باشد و برای هزینه دندانپزشکی اجبارا باید دوبار بی دلیل در معرض اشعه رادیولوزی قرار بگیریم که عوارض وحشتناکی از جمله فعال سازی سلولهای سرطانی است حتی اگه به پزشک معتمدشان هم مراجعه کنیم باز همین سیکل طی می شود. چرا ما باید هم پول بیمه بدهیم و هم راست ازمایی شویم و به بهانه های مختلف فاکتورهای ما برگشت بخورد؟»

بیشتر نظرات ثبت شده درباره عملکرد بیمه البرز نشان می دهد عملکرد این بیمه در صنعت نفت، چیزی شبیه به یک افتضاح است ولی هنوز مشخص نیست چرا تکلیف این بیمه روشن نمی شود. موضوعی که کارکنان نفت را بشدت آزار داده و حتی در کامنت های خود خواستار پیگیری و تحقیق و تفحص از قرارداد بیمه البرز با شرکت ملی نفت شده اند.

به نظر می رسد، وزارت نفت باید هر چه زودتر تکلیف این بیمه را مشخص کرده و با عوامل این قرارداد، بسرعت برخورد کند که رانت بزرگی را به بیمه البرز اعطا کرده است. موضوع مهمتر به مفاد قرارداد است که در نوع خود عجیب است و باید بررسی شود چرا و چگونه چنین قراردادی تنظیم شده است.


کد مطلب: 31366

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31366/آزار-بیمه-کارکنان-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir