۲
۱۱
حیات سیاسی سنگدوینی در آستانه مرگ

خودکشی سنگدوینی با تشخیص اشتباه

میز نفت - ماجرای استخدام دختر رمضانعلی سنگدوینی در وزارت نفت و واکنش‌های او، موجب شده است تا وی پیش از گذشته به حیابت سیاسی ‌اش نزدیک شود. استخدامی که کار دست او داده است.
رمضانعلی سنگدوینی | میز نفت
رمضانعلی سنگدوینی | میز نفت
وحید حاجی پور | در حکایات آمده است که شبی مار بزرگی برای یافتن تکه غذایی به یک نجاری راه پیدا می‌کند؛ در پی خزیدن برای سیر کردن خود، به اَرِه روی میز برخورد می‌کند و آسیب می‌‌بیند؛ با این ذهنیت که اَرِه  قصد جان او را کرده است، دورش چنیره زده و تا می‌تواند چنبره را محکم‌تر می‌بندد. هر تلاش او برای کشتن دشمن فرضی، منجر به وخیم‌تر شدن جراحتش شده تا در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

این حکایت در علم مدیریت، بارها مورد اشاره قرار گرفته و نتیجه‌گیری می‌شود که اگر در شناخت دشمن خود دچار اشتباه شوید، به تباهی محکومید. این داستان بی شباهت به داستان رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان در مجلس نیست؛ جایی که این نماینده در شناخت محیط نفت و البته دشمن خود دچار خطای بزرگی شده و با مصاحبه‌های گاه و بیگاه خود، به امید آتکه خود را از مهلکه نجات می‌دهد، فقط خود را در معرض مرگ سیاسی قرار می‌دهد.

سنگدوینی عصبانی است؛ حق هم دارد، او و دخترش طی روزهای گذشته به خط خبری بزرگی تبدیل شده ‌اند که شاخک‌ها را حساس کرده است. رقبای منطقه‌ای او در حوزه انتخابیه و همکارانش در مجلس شورای اسلامی به تمسخر و تخریب وی مشغول شده‌اند و همین فضا، نهایت کار را به جایی رسانده است که با اظهارات ناپخته، فضا را بیشتر علیه خود تقویت می‌کند.

سنگدوینی تا می‌تواند تکذیب می‌کند بطوری که در فضای مجازی این شوخی باب شده که سنگدوینی هر لحظه ممکن است تکذیب کند که اصلا دختری دارد! او از همان اول که نامه استخدام دخترش در نفت رسانه‌ای شد، اینگونه گفت که اصلا در جریان این مساله نبوده و وزارت نفت باید در این باره توضیح دهد.

چند روز بعد که اوجی دستور توقف جذب نفیسه سنگدوینی را داد، او عصبانی‌تر شد و با حمله به وزارت نفت، خواستار ورود کمیسیون اصل 90 به این ماجرا شد. سنگدوینی حتی به علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت حمله کرد و گفت اصلا فروزنده کجا بوده؟ سابقه نفتی ندارد و استخدامش باید لغو شد.

به همین خوشمزگی، او قصد دارد حاشیه اخیرش را با فرافکنی در غبارها محو کند ولی هر تلاش او، بیش از آنکه وی را در موضع حق قرار دهد، موحب تمسخرش در فضای مجازی می‌شود. اینکه مثلا مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت چرا در نفت مشغول به کار شده و هیچ سابقه نفتی ندارد، مرغ پخته را نیز به خنده وا می‌دارد چرا که فروزنده 13 سال خبرنگار ارشد حوزه نفت بوده و حتی بیشتر از برخی معاونان اوجی، با صنعت نفت آشناست.

اگر به این نقدهای سطحی باشد که باید از سنگدوینی پرسید چرا در دوره‌ای که زنگنه امثال ختلان، صادق آبادی، پور ابراهیم و بسیاری دیگر از شاگردان خود را به کار گرفت سکوت اختیار کرد؟ پاسخ مشخص است چون در همان دوره بود که پیوند وی با نفت عمیق‌تر شد.

خلاصه آنکه سنگدوینی به دور اره خطرناکی پیچیده است؛ بهتر بود چنبره‌اش را رها کرده، به گوشه‌ای رفته و در پی التیام جراحتش باشد تا آنکه با ادامه دادن اظهارات عجیبش، خود را در فضای مجازی دستمایه طنز کند. حیات سیاسی او احتمالا با این روند رو به پایان است و اَرِه نیز بدون آنکه کاری کند، این روند را سرعت می‌بخشد. 
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 31403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تقصیر خود آقای اوجی هست که هنوز نزدیکان زنگنه در پتروشیمی ها در سمت خود هستند.محمدی.ربیعی.تولایی.رحمتی
Romania
پس كي قراره نفت و زير مجموعه هايش مخصوصا پتروشيمي ها از گماشتگان زنگنه پالايش گردند؟كي قراره ربيعي يك بار و براي هميشه از اين صنعت كنار گذاشته شود تا اين نبض مهم و حياتي كشور شفافيت پيدا كند!؟
محمدرضا
United States
همچنان مدیران رانتی منصوب آقای زنگنه در وزارت نفت در حال جولان دادن هستند،
وزارت نفت تدوین هیچگونه برنامه عملیاتی را کلید نزده است،
هیچ تغییر محسوسی نسبت به شش ماه پیش یا یکسال گذشته در سازمان ها ملاحظه نمیشود،
و ...
حال ما درگیر سریال جذاب استخدام دختر نماینده فلان ولایت شده ایم...
واقعاً به کجا می‌رویم؟ چه هزینه هایی را داریم به جامعه بی پناه تحمیل می‌کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
همیشه همین بوده
حمید
Iran, Islamic Republic of
واقعا حیف مهندس اوجی هست که نمیتونه یاران زنگنه را از پتروشیمی ها و هلدینگ های پتروشیمی دور کند نگین سبز و ثروتمند هلدینگ خلیج فارس هنوز در کنترل کامل ختلان است
حسن
Italy
واقعا معلوم نیست که در موقع انتخابات چه دروغهایی به مردم حوزه انتخابیه اش گفته تا رای بیاورد .
Iran, Islamic Republic of
می خواستم از اقدام انقلابی وزیر نفت در دستور برکناری سیاسی ترین انتصابات دقیقه نودی صندوق بازنشستگی نفت در شرک نفت سپاهان و برکناری مدیر هتاک به خانواده شهدا تشکر کنم که رییس دفتر سابق رییس جمهور با همکاری ختلان دو عضو ستاد جوانان روحانی محمد حسین رزاقی و احسان مجتهدی و از اعضای سیاسی حزب توسعه ملی را یک ماه قبل از انتخابات به عنوان مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت نفت سپاهان منصوب کردند
Iran, Islamic Republic of
خیلی کار انجام میدهند این روزها خصوصا در هلدینگ خلیج فارس
مرسلی
Iran, Islamic Republic of
چرا هنوز هلدینگ خلیج فارس تحت مدیریت ربیعی.ختلان.تولایی و خانواده م.ه.ر است؟!!!چرا مهندس اوجی و آقایان بیات و سالاری دست روی دست گذاشته اند تا اوضاع این باشد؟از چه کسی هراس دارند؟ما به آقای رئیسی رای دادیم که حالا مهندس اوجی و بعد مهندس بیات و سالاری منصوب شدند پس چرا هلدینگ های زیر مجموعه پتروشیمی های وزارت نفت آشفته بازار است
Iran, Islamic Republic of
رهبر عظیم الشان انقلاب باید سریعا ورود کنند چرا ایشان و نهادهای امنیتی ورود نمیکنند؟همه میدانند جعفر ربیعی یار غار محسن ه.ر است و هلدینگ خلیج فارس در این ۸ سال با سرمایه آن چه کردند و در زمان اختلاف ارزی و بالا رفتن دلار و یورو چه کارها که مدیران هلدینگ خلیج فارس و ختلان نکردند!!!دیگه یک ذره اعتماد برای ما مردم مونده،خدا شاهد میگیریم که چه توهین ها در جلسات دوستان ربیعی و ختلان که مدیرعامل پتروشیمی های زیرمجموعه این هلدینگ هستند به مقدسات و نفراتNPC کردند و بد و بدتر میگفتند و بعد همه با هم میخندیدند.اینها را به مردم واگذار کنید و آتش به اختیار دهید تا تمام این مدیران را به سزای اعمالشان برسانیم.از رهبر معظم انقلاب از مراجع عظام تقلید خواهش میکنیم دستور آتش به اختیار برای مدیران هلدینگ خلیج فارس دهند.اوجی زورش به اینها نمیرسد آقای رییسی همشهری جعفر ربیعی است و با اینکه به ابشان رای دادیم ولی در این خصوص کاری نکردند و این خیانت به خون شهدا و جوانان پرپر شده است.آیا به آنها زمان میدهید برای پاکسازی مدارک و سفید کردن سیاهی خود؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا ما هیچ وقت زنگنه را دوست نداشتیم ولی حالا می فهمیم واقعا آدم قدرتمند با سرعت عمل بالا بود.اوجی هنوز نتوانسته تصمیمی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هم اینکه برای هلدینگ های پتروشیمی و نفتی زیر مجموعه خود خصوصا هلدینگ خلیج فارس بگیرد و همه در حال سفید کردن خود هستند.