۰

چرا قیمت گاز گران شد؟

میز نفت - قیمت گاز در معاملات روز دوشنبه در بورس بین قاره ای لندن رکورد زد و به رقم 1100 دلار در هز هزار متر مکعب رسید.
گاز | میز نفت
گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت، چند ماهی است که قیمت گاز در قاره اروپا به رکوردزنی مشغول است و قیمتها هر هفته در حال جابجا شدن است بطوری که هزینه معاملات آتی نوامبر در معاملات بورس گاز هلند TTF تا ساعت 07:00 به وقت گرینویچ به ازای هر واحد هزار متر مکعب 1109 دلار یا به عبارت خانگی 107 دلار در هر مگاوات ساعت معامله شد. قیمت تمام شده این کالا به 1139 دلار در هر هزار متر مکعب نیز رسید.

بحران صنعت گاز اروپا در اوایل پاییز امسال تشدید شد و قیمت‌های لحظه‌ای به دلیل ترس از ظرفیت پایین ذخیره‌سازی گاز، افزایش یافت و تقریباً به آستانه 2000 دلار در هر هزار متر مکعب در اوایل اکتبر رسید. تا اواسط ماه اکتبر، ذخایر زیرزمینی گاز اروپا تنها 71 درصد پر بوده است.

برخی از کشورهای اروپایی روسیه را مسئول ایجاد بحران کنونی انرژی با عدم صادرات گاز بیشتر می دانند. در عین حال، خط لوله نورد استریم 2 که قادر است با تامین گاز اضافی روسیه، کمبودهای اروپا را برطرف کند، به دلیل مانورهای سیاسی در بروکسل در بلاتکلیفی مانده است.

مقامات روسیه همچنین به مشکل دیگری در بازار انرژی اروپا اشاره می کنند. آنها بارها بر ثباتی که قراردادهای بلندمدت در بخش انرژی به ارمغان می آورد، بر خلاف نوسانات فروش نقدی، که اروپا را در معرض بحران انرژی فعلی قرار داده است، تاکید کرده اند. این در حالی بود که قیمت گاز در اوایل ماه جاری رکورد خود را شکست.

به گفته النا بورمیستروا، نایب رئیس هیئت مدیره گازپروم روسیه، کشورهای اروپایی به ناچار وارد فصل زمستان با ذخایر پر نشده خود خواهند شد.
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب: 31411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *