۰
پاسخی به چند سوال مهم

سامانه هوشمند سوخت چگونه کار می کند؟

میز نفت - با حمله سیابری به سامانه هوشمند سوخت و اختلال در سوخت گیری خودروها در پمپ بنزین ها، این سوال ایجاد می شود که سامانه هوشمند سوخت چگونه کار می کند؟
پمپ بنزین | میز نفت
پمپ بنزین | میز نفت
به گزارش میز نفت، سامانه هوشمند سوخت در شرایطی از روز گذشته دچار اختلال بنزینی شده است که برخی کاربران فضای مجازی، بدون آنکه بدانند ماهیت و نحوه کار این سیستم چیست به تحلیل اتفاقات رخ داده می پردازند. برای آنکه تحلیل بهتری درباره جزئیات این اتفاق و جنگ سایبری رخ داده داشته باشیم باید بدانیم که:
 
*چند سال پیش از اجرایی شدن سیستم سامانه هوشمند سوخت، استان سیستان و بلوچستان شاهد قاچاق فراوان بنزین بود؛ همین موضوع موجب بروز مشکلات فراوانی در این استان شد که در نهایت مقرر شد بنزین با کارت‌هایی خاص در اختیار خودروها قرار گیرد و خودروهای میهمان نیز از سهمیه برخوردار شوند. با اجرای این سیستم میزان مصرف سوخت طی یک ماه به‌شدت کاهش پیدا کرد و قاچاق بنزین کاهش یافت. با موفقیت‌آمیز بودن این اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از وزارت نفت خواستار اجرای این طرح در تمام کشور شدند. دولت وقت با در دستور کار قراردادن این موضوع به استقبال سامانه هوشمند سوخت رفت و با
هم اکنون این کار به صورت آفلاین در جایگاه‌های عرضه سوخت در حال انجام است، البته اگر خط ارتباطی قطع باشد، آمارها کمی دیر به دست ما می‌رسد؛ در ایستگاه‌های عرضه ال.پی.جی نیز این کار انجام می‌شود
ارائه کارت سوخت، سهمیه مشخص و افزایش قیمت عملیات کنترل مصرف سوخت را در تابستان سال 1386 کلید زد. با اجرای این طرح میزان مصرف سوخت با وجود افزایش چند میلیونی تعداد خودروها 10 میلیون لیتر کاهش یافت و به میانگین 62 میلیون لیتر در روز رسید.
 
*یک مرکز داده در ساختمان مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است که به مراکز مخابراتی کشور و همچنین تمامی جایگاه های سوخت وصل است. چندین نوبت در روز از طریق کامپیوترهایی که در این مرکز قرار دارد به صورت دوره ای با تمام جایگاه ها تماس برقرار می شود.  روی تمامی پمپ های سوخت دستگاه پوز قرار دارد و به محض وارد شدن کارت سوخت 2 کامپیوتر پوز و کارت به هم وصل می شود و فرآیند سوخت گیری و پرداخت انجام می گردد و تراکنش آن به کامپیوتری که در جایگاه قرار دارد منتقل و ذخیره می شود و این تراکنش¬ها در تماسی که از سوی کامپیوتر مرکز داده در این ساختمان گرفته می‌شود به سمت مرکز ارسال می‌شود. البته به همراه تراکنش های ارسالی از جایگاه به کامپیوتر مرکز، لیست سیاه حاوی اطلاعات کارتهای سوخت مفقودی نیز ارسال می گردد و بعد از سوزانده شدن کارت های مفقودی، لیست کارتهای سوزانده شده به عنوان لیست سفید هم به تمام کشور ارسال می شود.
 
*سامانه هوشمند سوخت یک سامانه حاکمیتی است، بنابراین خود سامانه با بودجه دولتی اداره می شود،
 
*هم اکنون این کار به صورت آفلاین در جایگاه‌های عرضه سوخت در حال انجام است، البته اگر خط ارتباطی قطع باشد، آمارها
برای کنترل مصرف بنزین در سامانه، دو سیستم آنلاین و آفلاین وجود دارد؛ در سیستم آنلاین اطلاعات به صورت «آنی» وارد سیستم می شود و در سیستم آفلاین، ارسال اطلاعات با تاخیر راهی مرکز می شود.
کمی دیر به دست ما می‌رسد؛ در ایستگاه‌های عرضه ال.پی.جی نیز این کار انجام می‌شود. مشابه این سیستم در هیچ جای دنیا اجرا نشده است. در کشور چین صرفا برای دریافت مالیات از مصرف‌کنندگان سوخت در جایگاه یک سیستم مشابه ساخته شده است که مالیات سوخت به صورت آنلاین از حساب شخص کسر می‌شود.
 
* با توجه به اهمیتی که سامانه هوشمند سوخت دارد لایه‌های مختلف امنیتی این سامانه برای جلوگیری از اختلال در سهمیه‌ها به محض دریافت تهدید به صورت خودکار عمل می‌کند و گزارش‌های اولیه هم نشان می‌دهد که سامانه هوشمند سوخت به صورت خودکار از مدار خارج شده تا برای کل سامانه اتفاق خاصی رخ ندهد.
 
*محسن روحانی، مدیر سامانه هوشمند سوخت در تاریخ 11 تیر 92 به شانا گفته است: در سال گذشته که جنگ نرم در قالب حملات سایبری مشخصا به صنعت نفت متمرکز شده بود؛ یکی از جاهایی که دشمن بیش از یک سال است که تلاش می کند حملات سایبری به آن داشته باشد درست همین سامانه است، زیرا هدف قرار دادن این سامانه به منظور تخریب ساختار شفاف توزیع بنزین و امکاناتی است که این سامانه در اختیار مردم و دولت قرار داده است،  پس باید ما به شدت مراقب این سامانه هوشمند سوخت باشیم.
 
*برای کنترل مصرف بنزین در سامانه، دو سیستم آنلاین و آفلاین وجود دارد؛ در سیستم آنلاین اطلاعات به صورت «آنی» وارد سیستم می شود و در سیستم آفلاین، ارسال اطلاعات با تاخیر راهی مرکز می شود.
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 31452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *