۰

اکسون موبیل و شورون برنده افزایش قیمت نفت و گاز

میز نفت - در پی بحران گاز در اروپا و افزایش تقاضا برای انرژی در جهان که باعث بروز مشکلات فراوانی برای این کشور ها شده،شرکتهای اکسون موبیل و شورون سود خوبی از این بحران پیش آمده بردند .
اکسون موبیل و شورون | میز نفت
اکسون موبیل و شورون | میز نفت
به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال تایمز، سوددهی شرکت‌های بزرگ نفت آمریکا یعنی اکسون موبیل و شورون در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی به بالاترین رقم طی چند سال گذشته رسید که دلیل آن را می‌توان افزایش قیمت نفت و گاز دانست.

شرکت شورون در روز جمعه درآمد خالص 6٫1 میلیارد دلاری خود را گزارش داد که بالاترین درآمد فصلی این شرکت از سه‌ماهه اول 2013 و بسیار بالاتر از پیش‌بینی 4٫1 میلیارد دلار سوددهی آن بوده‌است. 6٫8 میلیارد دلار سود شرکت اکسون موبیل هم بالاترین رقم از اواخر 2017 را نشان می‌دهد.

پییر بربر، از مقامات ارشد مالی شرکت شورون گفت:« ما یک فصل فوق‌العاده دیگر را پشت سر گذاشتیم. بالاترین درآمد طی 8 سال گذشته، بیشترین جریان پول نقد در تاریخ شرکت و بهترین عملکرد نسبت‌به بیش‌از یک دهه گذشته وقتی قیمت نفت بالاتر از 100 دلار در هر بشکه بود. شرایط شرکت در حال حاضر بهتر از قبل‌از بحران کرونا است».

خالی شدن مخازن نفت اوکلاهما با افزایش تقاضا در آمریکاقیمت نفت خام طی ماه‌های اخیر به بیش‌از 80 دلار در هر بشکه رسیده و قیمت گاز طبیعی هم در بسیاری از مناطق دنیا رکورد زده‌است، یعنی درست برعکس شرایطی که در سال گذشته میلادی وجود داشت و منابع مالی صنعت نفت را نابود کرده بود.

هر دوی این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند تمرکز آن‌ها بر کاهش بدهی و بازگرداندن پول نقد به سهام‌داران خواهد بود نه افزایش هزینه برای بالا بردن تولید.

دولت بایدن از صنعت نفت آمریکا خواسته تولید نفت را برای مهار افزایش قیمت سوخت افزایش دهند.
تولید نفت و گاز شرکت شورون 7 درصد نسبت‌به سال گذشته افزایش داشته است. این شرکت اعلام کرد به طرح‌های قبلی خود در مورد هزینه‌های شرکت ادامه می‌دهد و با وجود افزایش قیمت نفت، بین 15 تا 17 میلیارد دلار در سال آینده میلادی هزینه خواهد کرد.

شرکت اکسون موبیل سود سهام خود را از 0٫87 دلار به 0٫88 دلار افزایش داده‌است که اولین افزایش آن از 2019 را نشان می‌دهد. این شرکت اعلام کرد قصد دارد 10 میلیارد دلار از سهام خود را طی 12 تا 24 ماه آینده دوباره خریداری کند.

اعلام افزایش سوددهی این شرکت‌ها به‌دنبال بالا رفتن قیمت سوخت‌های فسیلی یک روز پس‌از آن صورت گرفت که قانون‌گذاران آمریکا مدیران این دو شرکت و همچنین رؤسای شرکت‌های بریتیش‌پترولیوم و شل را درمورد تعهد آن‌ها به کاهش آلاینده‌های جوی بازخواست کرده بودند.

این شرکت‌های بزرگ آمریکا همچنین مورد انتقاد برخی سهام‌داران قرار دارند که می‌گویند اقدامات کافی برای دور شدن این شرکت‌ها از آلاینده‌های کربنی وجود ندارد.



منبع : تسنیم
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 31490
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *