۰
نگاهی به چند عدد و نمودار

گاز؛ همچنان بزرگترین نگرانی اروپا

میز نفت - وضعیت تامین گاز مورد نیاز اروپایی ها،حاکی از این است که تورم فزاینده ای در حوزه انرژی در حال شکل گیری است و مشکل تامین گاز، همچنان اتحادیه اروپا را آزار می دهد.
گاز در اروپا | میز نفت
گاز در اروپا | میز نفت
 با کاهش محدودیت های کرونا در اروپا، قیمت گاز طبیعی در این قاره افزایش یافته است و به بحرانی دامن می‌زند که احتمالاً بر صورت‌حساب‌های مصرف‌کنندگان در زمستان امسال تأثیر می‌گذارد.

هزینه انرژی در حال حاضر شش برابر بیشتر از سال گذشته در اروپاست؛ قیمت ها همچنان در حال افزایش است و بعید است که این بحران تا پیش از فصل بهار برطرف شود.

مردم اروپا نسبت به این وضعیت معترض هستند و دولت ها برای  در تلاش برای صدور یارانه و کاهش مالیات در تلاش برای حمایت از مصرف کنندگان هستند.پنج نموداری که در ادامه می آید، می تواند به تجسم فضای آینده در این باره کمک کند.

نمودار اول نشان می دهد قیمت گاز طبیعی شش برابر سال گذشته و حدود چهار برابر بیشتر از بهار گذشته است.

نمودار افزایش قیمت گاز در اروپا - میز نفت


این به دلیل افزایش تقاضا در سطح جهانی است زیرا کشورها در حال احیای اقتصادی خود هستند؛ این در حالی است که زمستان طولانی‌تر سال گذشته و رقابت کشورهای آسیای شرقی برای تامین گاز بر افزایش قیمت‌ها تأثیر گذاشته است.


اتحادیه اروپا به دلیل عدم دسترسی به منابع گاز و کاهش تولید این حامل انرژی، به شدت به واردات گاز وابسته است؛ به گفته اداره آمار اتحادیه اروپا، دولت های اروپایی مجبور شدند در سال 2019 نزدیک به 90 درصد گاز طبیعی خود را از کشورهای غیر اروپایی وارد کنند که نمودار زیر نشان می دهد صادرکنندگان گاز به این قاره چه کشورهایی هستند.

صادرکنندگان گاز به اروپا - میز نفت

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی به این قارهاست که 43.4 درصد از نیاز گازی قاره سبز را تامین می کند اما با این حال پرسش مهمی بی پاسخ مانده که آیا روسیه گاز اضافی برای صادرات به اروپا دارد یا خیر؟ 


ذخیره سازی گاز طبیعی
یکی از نگرانی‌های اتحادیه اروپا در سال جاری، ذخیره‌سازی گاز طبیعی است که هم اکنون در پایین تر سطح نسبت به سال گذشته قرار دارد. در حالی که اکتبر گذشته میزان ذخیره سازی حدود 95 درصد بود، این رقم در روزهای جاری به 75 درصد کاهش پیدا کرده است.

از آنجاکه گاز کافی برای تامین نیاز مردم اروپا وجود ندارد، این نگرانی تشدید شده است که باز هم قیمت گاز افزایش یابد. معامله گران به طور بالقوه انتظار دارند که عرضه در زمستان کاهش یابد که این موضوع، به معنای افزایش دوباره قیمت گاز طی هفته های آینده است. نمودار زیر، میزان ذخایر گاز در اروپا را نشان می دهد.

کاهش ذخایر گاز در اروپا - میز نفت

از سوی دیگر، بر اساس داده های تازه منتشر شده یورواستات، افزایش قیمت گاز طبیعی باعث افزایش تورم در 19 کشور منطقه یورو نیز شده است.به دلیل تورم 17.4 درصدی در بخش انرژی، تورم در کشورهای منطقه یورو به بالاترین میزان در 13 سال گذشته یعنی 3.4 درصد رسیده است. این درحالی است که سال گذشته میزان تورم بخش انرژی در اروپا 8.2 درصد بوده است.

مقایسه با تورم 8.2 درصدی در همین بخش در سپتامبر گذشته افزایش داشت.

تورم در اروپا - میز نفت


اهمیت گاز طبیعی در مصرف اتحادیه اروپا
گاز طبیعی پس از نفت و فرآورده های نفتی، دومین سوخت پرمصرف در 27 کشور عضو اتحادیه اروپا است. اگرچه مصرف نسبت به سال 2008 کاهش یافته است، اما همچنان یک منبع بزرگ انرژی است.

برخی از کارشناسان استدلال کرده اند که بخشی از مشکل وابستگی به سوخت های فسیلی است و انتقال به انرژی های تجدیدپذیر بیشتر به حل این مشکل کمک می کند. اما تقاضای عمومی برای سوخت‌های فسیلی نیز باید با سیستم جدیدی که حاوی انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری است، سازگار شود.




برخی از کارشناسان استدلال کرده اند که بخشی از مشکل وابستگی به سوخت های فسیلی است و انتقال به انرژی های تجدیدپذیر بیشتر به حل این مشکل کمک می کند اما تقاضای عمومی برای سوخت‌های فسیلی نیز باید با سیستم جدیدی که حاوی انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتری است، سازگار شود.
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 31495
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *