۰
سخنرانی بنیانگذار مایکروسافت

پیش بینی بیل گیتس از شرکت های نفتی

میز نفت - بیل گیتس یکی از سرمایه دار ترین مردا جهان با انتقاد از نفت و شرکت های نفتی گفت: شرکت های نفتی در آینده ای نزدیک بشدت تضعیف می شوند.
بیل گیتس | میز نفت
بیل گیتس | میز نفت
به گزارش میز نفت، بنیانگذار مایکروسافت در یک نشست توجیهی در اجلاس آب و هوای COP26 در گلاسکو گفت: با فاصله گرفتن جهان از سوخت‌های فسیلی و استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر، غول‌های نفتی که بیش از یک قرن بر بازارها تسلط داشتند، ممکن است دچار مشکل شوند. 

بیل گیتس، یکی از مدافعان صریح سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های سبز، در این نشست گفت: 30 سال آینده، برخی از این شرکت‌های نفتی ارزش بسیار کمی خواهند داشت.شرکت هایی مانند اگزون موبیل، بریتیش پترولیوم و رویال داچ شل همگی شاهد کاهش قیمت سهام خود در پنج سال گذشته بوده اند ؛ به ویژه در زمان شروع همه گیری کووید-19، که تقاضا برای نفت را فلج کرد و منجر به زیان هنگفت حتی برای بزرگترین نفت و گاز شد. 

اگزون موبیل، بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز در ایالات متحده، سال گذشته 20 میلیارد دلار ضرر کرده است. ارزش بازار این شرکت هنوز 275 میلیارد دلار است - اما از آنجایی که کشورهایی مانند ایالات متحده سیاست های انرژی خود را برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی تغییر می دهند و صنعت خودرو به سمت آینده الکتریکی حرکت می کند، سرمایه گذاران به طور فزاینده ای در مورد آینده سهام نفت نگران می شوند.

گیتس در این نشست گفت: شرکت‌های بزرگ نفتی که تجارت خود را به سمت انواع انرژی‌های تجدیدپذیر سوق می‌دهند، شانس بقا دارند. اما در ماه مه، هیمی بهار، تحلیلگر آژانس بین‌المللی انرژی به گفت که بعید است شرکت‌های بزرگ نفتی هرگز در فناوری‌های تجدیدپذیر پیشرو شوند.

گیتس  معتقد است شرکت های نفتی می توانند تجارت خود را نسبتاً آسان از سوخت های فسیلی به منابع انرژی پاک تر تغییر دهند. او هیدروژن کم کربن - که وقتی سوزانده می‌شود، کربن کمتری نسبت به گازهای گلخانه‌ای امروزی در هوا منتشر می‌کند - به عنوان یکی از نمونه‌های احتمالی ذکر کرد.

گیتس گفت: «ما یک زیرساخت خط لوله در ایالات متحده داریم که احتمالاً می‌توان آن را برای انتقال هیدروژن بازسازی کرد. اما سابقه سرمایه گذاری او نشان دهنده خوش بینی نیست.

گیتس در آخرین کتاب خود با عنوان «چگونه از یک فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنیم» نوشت که در سال 2019، تمام دارایی‌های مستقیم خود را در شرکت‌های نفت و گاز، و همچنین اعتمادی که وقف بنیاد گیتس را مدیریت می‌کند، واگذار کرد.
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۱۳
کد مطلب: 31611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *