اوپک سدی در مقابل افزایش قیمت نفت

17 آبان 1400 ساعت 13:47

میز نفت -امارات متحده عربی اعلام کرد اگر به خاطر اوپک پلاس نبود، قیمتهای نفت امروز ممکن بود بالاتر از این باشد.


به گزارش میز نفت ، سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در کنفرانس هفته نفت آفریقا در دوبی گفت: خوشبختانه ما اوپک پلاس را داریم. این گروه که متشکل از ۲۳ کشور تولیدکننده نفت است، مانع شد که قیمتها دو برابر یا سه برابر شوند و این موضوعی است که باید تمجید شود.

قیمت نفت برنت امسال تحت تاثیر احیای اقتصاد جهانی از پاندمی ویروس کرونا و محدودیت عرضه اوپک پلاس که از سال گذشته اجرا شد، ۶۲ درصد رشد کرده است.

اوپک پلاس هر ماه در حال تسهیل محدودیت عرضه به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز است. آمریکا و مصرف کنندگان بزرگ دیگر نظیر ژاپن و هند از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه و اعضای دیگر این گروه خواسته اند افزایش تولید را تسریع کنند.

اظهارات مزروعی منعکس کننده اظهارات مشابه شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، همتای سعودی وی است که اظهار کرده بود بازار نفت آرام‌تر از بازارهای گاز طبیعی و زغال سنگ است.

قیمت گاز در اروپا و آسیا امسال در پی کمبود  شدید عرضه بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و باعث افزایش چشمگیر قیمت برق و آسیب دیدن اقتصادهای بزرگی نظیر چین و هند از افزایش هزینه‌های انرژی شده است.

مزروعی گفت: اگر اوپک پلاس نبود اتفاقی مشابه آنچه در بازار گاز طبیعی و زغال سنگ افتاد، در بازار نفت روی می داد. اوپک پلاس باید محتاط بماند زیرا بازار نفت در سه ماهه نخست سال آینده دچار اشباع عرضه می شود. این امر به خاطر ملایم شدن تقاضاست. امکان شیوع موج کووید در بعضی از کشورها وجود دارد به همین دلیل باید محتاط باشیم. ما باید بازار را متوازن کنیم. با این حال اگر وضعیت به سرعت تغییر کند، اعضای اوپک پلاس می توانند ظرف چند روز نشست اضطراری برگزار کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر انرژی امارات متحده عربی همچنین گفت: بعضی از کشورها مانع سرمایه گذاری در سوختهای فسیلی می شوند که اقدام اشتباهی است. قیمت بالای زغال سنگ و گاز طبیعی روی روند گذار به انرژی پاک تاثیر می گذارد.


منبع : ایسنا
 


کد مطلب: 31636

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31636/اوپک-سدی-مقابل-افزایش-قیمت-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir