۰

مقاومت عربستان در برابر فشار آمریکا

میز نفت - گروه بازرگانی نفت ویتول اعلام کرد افزایش بالاتر از حد انتظار قیمت فروش عربستان سعودی نشانه آن است که در برابر فشار آمریکا برای افزایش بیشتر تولید نفت مقاومت خواهد کرد.
عربستان و آمریکا - میز نفت
عربستان و آمریکا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، عربستان سعودی روز جمعه یک روز پس از تصویب افزایش تولید اوپک پلاس به میزان تدریجی، قیمت فروش نفت برای مشتریان در آسیا، آمریکا و اروپا را برای دسامبر افزایش داد. طبق آمار بلومبرگ، افزایش ماه به ماه قیمت گرید نفتی اصلی شرکت آرامکوی سعودی، سومین افزایش بزرگ قرن جاری بود.

مایک مولر، مدیر منطقه آسیا شرکت ویتول که بزرگترین شرکت بازرگانی نفت جهان است، به بلومبرگ گفت: سعودی‌ها بعید است این موضع را تغییر دهند.

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا اوپک پلاس را برای سرعت بخشیدن به تسهیل محدودیت عرضه که در اوایل سال ۲۰۲۰ در واکنش به شیوع پاندمی کووید ۱۹ و فروپاشی تقاضا به اجرا گذاشت، تحت فشار قرار داده است.

نفت امسال تحت تاثیر احیای اقتصادی و محدودیت عرضه اوپک پلاس، حدود ۶۰ درصد رشد قیمت داشته و به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده است. رشد قیمت نفت، قیمت بنزین را به سه دلار و ۷۰ سنت در هر گالن رسانده که بالاترین قیمت در هفت سال اخیر است.

مولر در وبیناری که از سوی شرکت مشاوره "گلف اینتلیجنس" در دوبی برگزار شد، گفت: آرامکو در افزایش قیمت فروش فراتر از انتظارات پیش رفت. این اقدام سیگنالی برای کسانی بود که از اوپک پلاس برای عدم عرضه کافی نفت به بازار انتقاد می کنند. سعودی‌ها احساس می کنند می توانند قیمتهای بالاتر را نگه دارند.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا اظهار کرده که آمریکا در حال بررسی برداشت از ذخایر نفت استراتژیک در واکنش به بی‌اعتنایی اوپک پلاس به درخواست این کشور برای افزایش سریع‌تر تولید نفت است. کاخ سفید ممکن است به دنبال هماهنگی هر گونه فروش نفت با واردکنندگان بزرگ دیگر مانند ژاپن و چین باشد.

مولر اظهار کرد: به نظر می رسد بازار انتظار دارد که حجمی از نفت از ذخایر استراتژیک برداشت شود. بازار در موقعیتی است که ذخایر اندک و عرضه محدود است. سعودیها قیمت فروش نفت خود را بر این اساس تنظیم می کنند.

به گفته مولر، حتی اگر اوپک پلاس بخواهد تولید نفت را سریعتر افزایش دهد، با مشکل عدم وجود ظرفیت تولید مازاد در میان بعضی از اعضا مواجه خواهد شد. بعضی از تولیدکنندگان مانند آنگولا و نیجریه در حال حاضر برای تامین اهداف تولید گروه به سختی تقلا می کنند. به نظر می رسد اوج تولیدشان در گذشته بوده باشد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از دیدار وزیران اوپک پلاس گفت: این گروه بازارهای نفت را  بسیار متوازن‌تر از بازارهای گاز طبیعی و زغال سنگ نگه داشته است. قیمتهای هر دو سوخت در بخشهایی از آسیا و اروپا در ماههای اخیر به رکورد بالایی افزایش پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز در آسیا و اروپا از اواخر ژوئن بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است در حالی که قیمت زغال سنگ ۲۵ درصد رشد داشته است. در مقابل، نفت برنت ۱۰ درصد صعود کرده است.



منبع : ایسنا
 
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 31637
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *