۰
جنگ انرژی ادامه دارد

دوئل انرژی بادی با نفت و گاز

میز نفت - در حالی که طرفداران انرژی های تجدید پذیر از اهمیت توسعه مزارع بادی می گویند اما آمارها نشان می دهد نمی توان حساب زیادی روی این انرژی باز کرد و نفت و گاز همچنان در کانون توجه قرار دارد.
انرژی بادی - میز نفت
انرژی بادی - میز نفت
میز نفت | پس از ماه ها کمبود انرژی در اروپا، یکی از دلایل این اتفاق کاهش سرعت باد و تولید انرژی کمتر در توربین های بادی اعلام شده است. بدین ترتیب چگونگی تامین انرژی دنیا با منابع تجدیدپذیر بار دیگر در رسانه ها و نشست های تخصصی مطرح شده است. 

در نشست آتی آب و هوای سازمان ملل (کپ ۲۶ ) رهبران دنیا در مورد چگونگی گذر دنیا از زغال سنگ به برق پاک سخن خواهند گفت. در ۱۳ اکتبر، دیب هالند، وزیر کشور ایالات متحده برنامه های کشورش برای اختصاص بخش قابل توجهی از سواحل آمریکا برای ساخت مزارع بادی فراساحلی را اعلام کرد.  این توربین های جدید براساس پیش بینی مقامات دولتی می توانند برابر با ۳۰ نیروگاه هسته ای کنونی برق تولید کنند. 

با ساخت و نصب این توربین ها در آب های مناطق ساحلی، مشکلات کمتری برای ساکنان مناطق خشکی به دلیل ایجاد سروصدای کمتر به وجود خواهد آمد.اینک باید این پرسش را پاسخ داد که برای تامین برق کل دنیا به چه میزان از سواحل باید به مزارع بادی فراساحلی تبدیل شود؟

در یک سال برای تامین برق دنیا به ۵۵۶ اگزاژول (۵۵۶ با ۱۸ صفر) انرژی نیاز داریم. یک کیلومتر مربع توربین بادی ۸۰ تراژول (۸۰ با ۱۲ صفر) برق در یک سال تولید می کند. بدین ترتیب برای تامین برق کل دنیا به ۷ میلیون کیلومتر مربع مزرعه بادی نیاز خواهیم داشت. 

هفته نامه اکونومیست نقشه بهترین مناطق دنیا برای ساخت مزرعه بادی را منتشر کرده است. با در نظر گرفتن سرعت قابل قبول باد در اکثر مناطق دنیا می توان مزارع بادی فراساحلی را ایجاد کرد. در غرب ایالات متحده مناطقی مشخص شده که از سوی دولت بایدن برای ساخت مزارع بادی به سرمایه‌گذاران پیشنهاد شده است. 

در دریای شمال نیز خوشه های مناطق مناسب برای ساخت این مزارع تولید برق فراساحلی به چشم می خورد که هم اکنون با استقبال تولیدکنندگان برق پاک برای سرمایه گذاری روبرو است؛
اما باد هرگز نمی تواند همه انرژی مورد نیاز دنیا را تامین کند. این مزارع را تنها در مناطقی خاص می توان ساخت. هرچند میزان تولید برق این مزارع غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل است.

انرژی بادی فراساحلی گران قیمت ترین منبع تولید انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود. حامیان حیات وحش از مرگ هزاران پرنده در هر سال به دلیل برخورد با توربین ها شکایت دارند. همچنین آنها معتقدند تاسیسات عظیم نصب  شده در بستر دنیا به حیات وحش زیر آب آسیب می‌رساند. هرچند ایجاد صخره های مرجانی مصنوعی در زیر آب از مزایای این توربین ها محسوب می شود.

یک پیش‌بینی واقع گرایانه تر این است که در دنیای با انتشار کربن صفر که میان کربن تولید شده و جذب شده توازن برقرار است، ۷.۵ درصد برق دنیا از این مزارع بادی فراساحلی تامین خواهد شد. 
اگر این اتفاقات در چند دهه آینده روی دهد، باید مساحت مزارع از ۷۰۰۰ کیلومتر مربع به ۵۲۵۰۰۰ کیلومتر مربع افزایش یابد. این رشد چشمگیر را به سختی می توان تصور کرد. 

منبع: Economist
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 31661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *