۰

شرکتهای نفتی چینی برنده پاندمی کرونا

میز نفت - بازار نفت در یک سال اخیر با چالشهای زیادی روبرو بوده است ولی در همین سال هم شرکتهای نفتی توانستند سود زیادی کسب کنند.
نفت چین | میز نفت
نفت چین | میز نفت
به گزارش میز نفت ، با وجود اینکه در سال ۲۰۲۰ و در جریان بحران کرونا، درامد تمامی شرکتهای نفتی در دنیا کاهش پیدا کرد ولی بازهم سوداوری این شرکتها ادامه داشت. جالب این جاست که در سال قبل شرکتهای چیبی بیش از دیگر شرکتها از فروش نفت درآمد کسب کردند و درامد شرکتهای فعال در حوزه پالایشگاهی هم چشمگیر بوده است.

آمارها نشان می دهد در سال قبل شرکت سینوپک چین بیشترین درامد را از فروش نفت به دست آورد که برابر با ۳۳۰ میلیارد دلار بود.این شرکت به دولت چین تعلق دارد و اولین شرکت چینی بود که تحت تاثیر کرونا با افت درامد روبرو شد.

آمار نشان می دهد در سال ۲۰۲۰ درامد این شرکت ۲۸.۸ درصد نسبت به سال قبل از ان کاهش یافت. ارزش سرمایه این شرکت چینی در سال قبل برابر با ۷۰ میلیارد دلار بود که در مقایسه با شرکتهای بزرگ نفتی رقم قابل ملاحظه ای نیست ولی با همین سرمایه اندک هم می تواند درامد زیادی را نصیب اقتصاد کشورش کند. دلیل ارزش پایین سرمایه این شرکت را می توان پشتوانه دولتی در این شرکت دانست که سبب شد تا شرکت سینوپک توان کسب درامد بالایی داشته باشد.

در فهرست بزرگترین شرکتهای نفتی از نظر میزان درامد، پتروچاینای چین جایگاه دوم را دارد. شرکتی  که میزان درامدش در سال گذشته بالغ بر ۲۸۱ میلیارد دلار بود و در زمره بزرگاریت شرکتهای نفتی از نظر ارزش سرمایه قرار دارد.

ارزش درامد این شرکت نسبت به سال قبل از ان ۲۳.۲ درصد تنزل یافت ولی گزارشها نشان می دهد با رشد تقاضای نفت در دنیا در سال ۲۰۲۱ هم اکنون  در وضعیت با ثباتی قرار گرفته است.

در فصل اول سال جاری این شرکت چینی توانسته است ظرفیت تولید گاز طبیعی خود را ۹.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش دهد در حالیکه ظرفیت تولید نفت این شرکت بالغ بر ۴.۸ درصد رشد کرد. شرکت عربستانی ارامکو با فروش بالغ بر ۲۲۰ میلیارد دلار نفت توانست جایگاه سوم را در میان شرکتهای نفتی به خود اختصاص دهد و ارزش فروش دو شرکت شل و بی پی برابر با ۱۸۰ میلیارد دلار بود.

گزارشها حکایت از زیان ۲۱ میلیارد دلاری شل در سال ۲۰۲۰ دارد. زیانی که به دلیل افت تقاضا و قیمت نفت در بازار ایجاد شد. درآمد این شرکت نسبت به سال ۲۰۱۹ نصف شده است که چالشی جدی برای اقتصاد این شرکت اروپایی محسوب می شود.

شرکت گازپروم با فروش بالغ بر ۸۵ میلیارد دلاری در انتهای فهرست ده شرکت نفتی از نظر ارزش فروش در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت. نکته مهم این است که در سال جاری انتظار می رود تمامی این شرکتها رشد ارزش فروش را تجربه کنند و باز هم به سالهای رونق باز گردند.

شرکت توتال یکی از شرکتهایی است که در سال قبل آسیب زیادی در نتیجه همه گیری کرونا متحمل شد. در امد این شرکت در این سال گذشته ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافت. این شرکت اخیرا اعلام کرده است وارد بازار شارژر های خودروهای الکتریکی می شود و در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۰ هزار شارژر در بخشهای مختلف شهر امستردام هلند نصب خواهد کرد.

 در نهایت باید در نظر داشت همه گیری کرونا اسیب زیادی به شرکتهای نفتی وارد کرده است ولی نکته مهم این است که این اسیب گذرا است و با افزایش قیمت نفت و رشد تقاضا دوباره تمامی شرکتها وارد فاز سوداوری می شوند.

منبع : بازار
 
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 31711
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *