۰
۲
محرمانگی کرسنت در رسانه ها تمام شد

پایان زنگنه با کرسنت

میز نفت - نگاهی به فضای رسانه ای کشور بویژه صدا و سیما، نشان می دهد مهر محرمانگی از پرونده کرسنت برداشته شده و زنگنه و برخی مدیرانش به زودی باید در دادگاه حاضر شوند.
بیژن زنگنه | میز نفت
بیژن زنگنه | میز نفت
به گزارش میز نفت، چند هفته مانده به تحویل دولت به رئیسی، بیژن نامدار زنگنه در مصاحبه ای خبری را اعلام کرد که چندان در تیررس توجه قرار نگرفت. رسانه ها و افکار عمومی «گرم» انتخاب کابینه بودند تا اظهارات وزیر سابق نفت دیده نشود.

وی در آن مصاحبه گفته بود که حکم مرحله اول کرسنت در مهر ماه اعلام می شود که قطعا ایران در آن محکوم می شد. مهر 1400 رویترز در خبری به جزئیات حکم محکومیت ایران پرداخت و نوشت شرکت ملی نفت بایت پرونده اول که به 7 سال نخست اجرای قرارداد بر می گردد، به پرداخت  608 میلیون دلار محکوم شده است.
 
این خبر در حالی اعلام شد که زنگنه ، 8 سال پیش این محکومیت را یک شایعه بی اساس و مضحک دانسته بود.
 
با اعلام این خبر اما هیچ منبع رسمی در داخل به این موضوع نپرداخت و تنها به این موضوع اشاره شد که داوری کرسنت دو مرحله دارد که این رقم، مربوط به مرحله نخست قرارداد است. مرحله بعدی حکم در دادگاه پاریس تعیین تکلیف می شود که می ماند برای سال آینده میلادی.

با اعلام جزئیات بیشتر از این پرونده، افکار عمومی نسبت به عملکرد بیژن زنگنه در پرونده کرسنت حساس شد و البته جنگ رسانه ای میان دو طیف سنتی سیاست ایران بالا گرفت. گزارش ها و یادداشت های پرتعدادی از سوی دو طرف راهی رسانه ها شد در حالی که طبق مصوبه شورای امنیت ملی در دولت روحانی، رسانه ها حق ورود به این موضوع را نداشتند.

اما حالا یک تغییر رویکرد ملموس در این باره دیده می شود. برای بار نخست است که صدا و سیما ماموریت پرداختن به کرسنت را بر عهده گرفته است و برنامه های مختلفی را برای بررسی جزئیات این قرارداد روی آنتن می برد.

دو شب پیش ، شبکه افق با دعوت از نصرالله پژمانفر نائب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی کرسنت را شکافت و پژمانفر هم با ارائه جزئیاتی از این قرارداد، برای نخستین بار اسرار مگوی کرسنت را روی میز قرار داد.

زنگنه هم گفته است هفته آینده در این برنامه حاضر می شود بشرطی که چند فرد خاص هم در این برنامه حضور داشته باشند؛ اینکه ژنرال کرسنت می خواهد در این باره روزه سکوت خود را بشکند، قطعا به دلیل تغییر فضای کرسنت در روزهای اخیر است که وی را متوجه همه چیز کرده است.

روز گذشته هم سخنگوی قوق قضائیه از ارسال پرونده متهمان و عاملان کرسنت به دادگاه گفت تا تغییرات جدی در برخورد قضایی با عاملان کرسنت بیشتر دیده شود. شب گذشته هم گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما هم کرسنت را واکاوی کرد که به شکلی عجیب، فضا را برای برگزاری دادگاه کرسنتی ها آماده کرد.

چنین تغییراتی، قطعا با هماهنگی شورای امنیت ملی و نهادهای بالادستی بوده است و به احتمال فراوان، زنگنه تا پایان سال جاری به دادگاه می رود تا در باره کرسنت پاسخ دهد. البته او در این دادگاه تنها نیست و چند نفر از همکاران او نیز وی را همراهی می کنند و در نهایت، حکم دادگاه را در دست می گیرند.
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۴:۳۰
کد مطلب: 31732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مسعودی
Iran, Islamic Republic of
کی زنگنه بابت خسارت به صندوق بازنشستگی نفت محاکمه میشود؟
مرادی
Switzerland
شما در توییتر گفتی این قرارداد رو‌خوانده ای و‌به آن مسلطی. سوال این است که شما و مثل شما به چه مجوزی قرارداد محرمانه را دسترسی داشته ای؟ آیا برای سیاسی کاری دسترسی به همه اسناد محرمانه آزاد است؟ چرا ملت ایران تا کنون دسترسی نداشته؟ مهر محرمانه گویا فقط برای ملت بیچاره است تا شاهد نمایش سیاسی بازها باشند.