۰

اروپا تا گلو در بحران انرژی

میز نفت - قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال به تعویق افتادن راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ از هزار دلار فراتر رفت و با ۱۱ درصد افزایش به ۱۰۴۸ دلار در هر هزار مترمکعب رسید
بحران گازی اروپا | میز نفت
بحران گازی اروپا | میز نفت
به‌گزارش میز نفت ، اطلاعات تجاری نشان می‌دهند قیمت گاز طبیعی در اروپا برای اولین‌بار از 27 اکتبر، از هزار دلار در هر هزار مترمکعب گذشته‌است.قیمت گاز طبیعی در هلند برای تحویل در ماه دسامبر 11 درصد در روز گذشته افزایش‌یافته و به 1048 دلار در هر هزار مترمکعب رسیده‌است.

شرکت بزرگ گازپروم روسیه در روز دوشنبه از ثبت ظرفیت اضافی صادرات گاز به اروپا از طریق اکراین و لهستان برای ماه دسامبر خودداری کرد. این شرکت هیچ ظرفیت اضافی برای شانزدهم نوامبر هم ثبت نکرده‌است.این درحالی‌ست که شرکت گازپروم قبلاً اعلام کرده بود با توجه به درخواست خریداران، ظرفیت صادرات را رزرو کرده و می‌تواند مقادیر مازادی در کوتاه‌مدت صادر کند.

درگیری‌های شمال آفریقا عرضه گاز به اروپا را تهدید می‌کندافزایش قیمت گاز در اروپا پس‌از خبر تعلیق مجوز راه‌اندازی خط لوله نورد استریم 2 توسط مقامات اتحادیه اروپا، شدت گرفت.دراین‌بین، اروپا در روز دوشنبه شاهد 10 درصد کاهش عرضه گاز از سوی میادین گازی نروژ بود. اطلاعات اپراتور خط لوله نروژ، گاسکو، نشان می‌دهد عرضه گاز این کشور از 345٫7 میلیون مترمکعب تا 310٫9 میلیون کاهش‌یافته است.

اروپا ماه‌هاست با کمبود گاز طبیعی و افزایش قیمت آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. قیمت گاز در اروپا در اوایل ماه اکتبر به حدود 2000 دلار در هر هزار مترمکعب رسید.این بحران در اوایل هفته گذشته با اعلام افزایش صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله یامال-اروپا که از روسیه تا آلمان کشیده‌شده و از بلاروس می‌گذرد کاهش یافت، اما تهدید رییس‌جمهور بلاروس برای توقف انتقال گاز به اروپا در هفته گذشته دوباره شرایط را نامتعادل کرد. دراین‌بین، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به‌سرعت عکس‌العمل نشان داده و اعلام کرد این کار بلاروس برخلاف قرارداد انتقال گاز بین آن‌هاست و این اتفاق نخواهد افتاد.


منبع : تسنیم
 
چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 31743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *