۰

نورد استریم 2 دوباره به مشکل خورد

میز نفت - رگولاتور انرژی آلمان روند تایید خط لوله گازی نورد استریم ۲ که از روسیه به آلمان امتداد دارد را معلق و موافقت کرد به نگرانیهای اوکراین درباره این پروژه رسیدگی کند.
نورد استریم | میز نفت
نورد استریم | میز نفت
به گزارش میز نفت ، خط لوله گازی نورد استریم ۲ با مخالفت از سوی آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی روبروست که می‌گویند این خط لوله اروپا را بیش از حد به گاز روسیه وابسته می کند.

قیمت گاز در اروپا سر به فلک کشیده و پس از اقدام رگولاتور انرژی آلمان ۹ درصد افزایش یافت. ریسک قطعی برق در زمستان به دلیل عرضه اندک گاز، دولتهای اروپایی را برای اقدام در برابر این بحران تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

رگولاتور انرژی آلمان اعلام کرد روند تایید نورد استریم ۲ را معلق کرده است زیرا کنسرسیوم سازنده این خط لوله باید شرکتی را تحت قوانین آلمان تشکیل دهد تا مجوز فعالیت دریافت کند.

این رگولاتور اعلام کرد تنها پس از انتقال عمده داراییها و بودجه‌ها به یک زیرمجموعه آلمانی از سوی کنسرسیوم نورد استریم ۲، درخواست مجوز آن را بررسی خواهد کرد. بمحض این که پیش شرطها محقق شوند، این رگولاتور به ارزیابی درخواست صدور مجوز در دوره چهار ماهه درخواست که تا اوایل ژانویه زمان دارد، ادامه می دهد.

نورد استریم ۲ اعلام کرد از سوی رگولاتور آلمان از این تصمیم مطلع شده است و در موقعیتی نیست که درباره جزییات فرآیند بررسی مجوز، مدت احتمالی آن و زمان آغاز فعالیت خط لوله اظهارنظر کند.

طبق اعلام رگولاتور آلمانی، شرکت نورد استریم تصمیم گرفت خود را به یک شرکت آلمانی تبدیل نکند اما یک شرکت تابعه تحت قانون آلمان تشکیل داده است تا به امور قسمتی از خط لوله که در خاک آلمان قرار دارد، رسیدگی کند.

در پی تشدید نگرانیها نسبت به عرضه گاز از سوی روسیه و ابهامات درباره زمان آغاز فعالیت نورد استریم ۲، قیمت عمده فروشی گاز اروپا و انگلیس در هفته های اخیر افزایش پیدا کرده است. قیمت گاز اروپایی روز سه شنبه ۹ درصد افزایش یافت و قیمت قرارداد ماه آتی هلند برای مدت کوتاهی ۸۹ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد.

یک مقام روسی در گفت و گو با خبرگزاری تاس گفت: هر گونه تاخیر در روند تایید مجوز فعالیت این خط لوله بدون شک به نفع اتحادیه اروپا نیست.

مدیر شرکت انرژی نفت‌وگاز اوکراین در گفت و گو با رویترز از این تصمیم رگولاتور انرژی آلمان استقبال کرد. اوکراین با این خط لوله که باعث از دست رفتن درآمد ترانزیت گاز این کشور می شود، مخالف بوده و روسیه را متهم کرده است، از انرژی به عنوان سلاحی برای تهدید امنیت اروپا استفاده می کند. مسکو این اتهامات را رد و اعلام کرده که نورد استریم ۲ یک پروژه صرفا تجاری است که به مقررات انرژی اروپایی عمل می کند.

اختلاف بر سر این خط لوله تنشها میان اوکراین و روسیه را تشدید کرده است. اوکراین خواستار مشارکت در فرآیند مشورت برای صدور مجوز فعالیت این خط لوله شده است.

روسیه در حال حاضر از مسیر نورد استریم ۱ استفاده می کند که ۵۵ میلیارد متر مکعب معادل نیمی از مصرف گاز سالانه آلمان ظرفیت دارد. نورد استریم ۲ این ظرفیت را دو برابر کرده و آلمان را به هاب ورود مرکزی برای توزیع گاز به سراسر اروپا تبدیل می کند.

بر اساس گزارش رویترز، رگولاتور انرژی آلمان اعلام کرد وزارت اقتصاد و کمیسیون اروپایی از این تصمیم مطلع شده اند. کمیسیون اروپایی پس از تصمیم رگولاتور آلمان دو ماه برای بررسی درخواست مجوز نورد استریم ۲ زمان دارد.


منبع : ایسنا
 
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۳۸
کد مطلب: 31754
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *