۰

شترهایی در همسایگی نفت

میز نفت - شترها در نزدیکی چاه خریس شماره یک؛ یک چاه اکتشافی متعلق به یک شرکت نفتی آمریکایی عربی در منطقه ظهران عربستان سعودی استراحت می کنند. این تصویر در اواسط قرن بیستم، به ثبت رسیده است که از آرشیو هالتون خارج شده است.
تاریخ نفت عربستان | میز نفت
تاریخ نفت عربستان | میز نفت
به گزارش میز نفت، پیش از کشف نفت در عربستان مردم این کشور ثورت چندانی نداشتند ولی با نفتی شدن عربستان، همه چیز تغییر کرد هرچند که بخش مهمی از مردم این کشور، به سنت های خود از جمله وابستگی به شتر پایبند ماندند.

آرامکو در نتیجه توافقنامه امتیازی میان دولت عربستان و شرکت استاندارد نفت کالیفرنیا (SOCAL) در سال ۱۹۳۳ میلادی تشکیل شد. آرامکو نخستین تولید نفت تجاری خود را در سال ۱۹۳۸ آغاز کرد و در طول دهه بعد، این شرکت به‌سرعت در سراسر عربستان گسترش یافت و به تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام در سال ۱۹۴۹ رسید. برای ادامه روند تولید، این شرکت خط لوله توزیع خود را تکمیل کرد و خط لوله Trans-Arabian را به‌عنوان طولانی‌ترین خط لوله جهان ساخت.

در سال ۱۹۷۳، دولت عربستان سعودی ۲۵ درصد سهام آرامکو را خریداری کرد و به‌تدریج تا اواخر دهه ۱۹۷۰، سهام خود را به ۱۰۰ درصد افزایش داد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، شرکت نفت عربستان سعودی (عربستان سعودی آرامکو) رسماً تأسیس شد. در سال ۱۹۸۹، آرامکو در تلاش برای تبدیل‌شدن از یک شرکت تولیدکننده و صادرکننده نفت به یک شرکت یکپارچه نفتی، سرمایه‌گذاری مشترکی با Texaco در ایالات‌متحده انجام داد و تا سال ۲۰۱۷، غول نفتی سعودی به تنها مالک بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام آمریکای شمالی در پورت آرتور تگزاس تبدیل شد.
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۶:۴۴
کد مطلب: 31782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *