چشم انداز عجیب ایالات متحده

بایدن، تهدیدی برای استقلال انرژی آمریکا

6 آذر 1400 ساعت 4:41

میز نفت - حرکت ایالات متحده به سوی استقلال انرژی از ۱۰ سال پیش آغاز شد و میزان واردات نفت و گاز از آن زمان تاکنون کاهش یافته است. اگرچه موانعی در حرکت به سمت استقلال انرژی وجود داشته، اما مسیر فرارو روشن است. بحران کووید-۱۹، بر تقاضای صنعت نفت فشار سنگینی وارد کرده است، اما این افت احتمالاً در دراز مدت، موقتی خواهد بود.


به گزارش میز نفت ، پرزیدنت بایدن از زمان ورود به کاخ سفید سیاست هایی را تصویب کرده است که می تواند بر عرضه نفت شرکت های آمریکایی در آینده تأثیر منفی بگذارد. پس از گذار از دوره همه گیری، تقاضا به طور کامل بهبود یافته و این موضوع، دلیل اساسی افزایش قیمت ها است.

اما استقلال انرژی ایالات متحده که در سال ۲۰۱۹ میلادی برای نخستین بار پس از شش دهه و با پیشی گرفتن خالص صادرات از خالص واردات نفت به دست آمده بود، از دست رفته است.

استقلال انرژی چیست؟

 در واقعیت، اکثر مردم درک‌ اشتباهی از این مفهوم دارند. یک حسابداری صحیح این است که تمام انرژی تولید شده (نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، انرژی های تجدیدپذیر) را جمع کنیم و سپس مصرف خالص انرژی خود را کم کنیم.

چرا می گویم "خالص"؟ زیرا اگر یک میلیون بشکه در روز نفت وارد کنیم و آن را تقریباً یک میلیون بشکه در روز محصولات نهایی صادر کنیم، در واقع بر استقلال انرژی ما تأثیری نمی‌گذارد - حتی اگر مجموع مصرف ناخالص ما را افزایش دهد.

اکثر مردم، استقلال انرژی را از دریچه تولید و مصرف نفت و گاز طبیعی می بینند. این دو منبع ۶۸ درصد از مصرف انرژی ایالات متحده را تشکیل می دهند. وقتی آنها خالص صادرات ما را مثبت می بینند، به عنوان "استقلال انرژی" تلقی می شود. وقتی آنها منفی می شوند، ما یک بار دیگر تا حدی وابسته می شویم. (در واقع، ما همیشه تا حدی وابسته هستیم، زیرا حتی زمانی که صادرات ما از واردات ما بیشتر شود، باز هم از کشورهای دیگر نفت وارد می کنیم). در سال ۲۰۱۹ میلادی، واردات خالص نفت خام و محصولات نهایی ما پس از شش دهه از مثبت به منفی تغییر کرد.

راه طولانی به سوی استقلال انرژی

اما توجه داشته باشید که این نقطه اوج روندی بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی شروع شد، زمانی که واردات خالص ایالات متحده به ۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده بود. اما گام های اصلی به سوی استقلال انرژی در دوره پرزیدنت اوباما اتفاق افتاد. تنها کاری که پرزیدنت ترامپ و پرزیدنت اوباما انجام می دادند این بود که از توسعه فناوری شکست هیدرولیک به عنوان پرچمدار افزایش برداشت نفت پشتیبانی کردند.

استقلال انرژی ایالات متحده که در سال ۲۰۱۹ میلادی به دست آمد، در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی و با کاهش تولید انرژی از بین رفت، اما تقاضای انرژی به تدریج بهبود یافت. در ماه مه سال ۲۰۲۰ میلادی، ما به یک واردکننده خالص نفت بازگشته بودیم و از آن زمان تاکنون دچار نوسان شده ایم.

 پرزیدنت اوباما با امضای لایحه انرژی در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی به تولیدکنندگان داخلی اجازه داد تا نفت خود را صادر کنند. این اتفاق باعث کاهش قیمت نفت آمریکا شد که به نفع پالایشگاه‌ها و نه تولیدکنندگان نفت بود.
 لایحه جامع انرژی که پرزیدنت اوباما امضا کرد، به گشوده شدن بازارهای جدید برای تولیدکنندگان داخلی نفت کمک کرد که به دلیل ناتوانی در صادرات نفت خود از کاهش قیمت‌ها آسیب می‌ دیدند. این شرط به گسترش فناوری شکست هیدرولیک کمک شایانی کرد. تا پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی، صادرات نفت ایالات متحده ناچیز بود. اما در سال ۲۰۱۹ میلادی ما ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کردیم.

آیا ایالات متحده دارای استقلال انرژی است؟

اداره اطلاعات انرژی (EIA) مصرف انرژی ایالات متحده در دو سال‌ گذشته را محاسبه کرده و نتایج آن نشان می دهد با احتساب همه منابع انرژی، آمریکا دارای استقلال انرژی بوده است. اگرچه تولید انرژی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی به میزان ۵ درصد کاهش یافت، اما مصرف انرژی نیز ۳ درصد کاهش یافت، زیرا همه گیری کرونا اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد.

میزان تولید سالانه نفت خام به طور کلی بین سال‌های ۱۹۷۰ و ۲۰۰۸ میلادی روندی کاهش داشت. در سال ۲۰۰۹ میلادی، این روند معکوس شد و تولید شروع به افزایش کرد و در سال ۲۰۱۹ میلادی، تولید نفت خام ایالات متحده به رکورد ۱۲.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید. فن آوری های حفاری و تولید کم هزینه تر به ویژه در تگزاس و داکوتای شمالی به افزایش تولید کمک کرد. تولید نفت خام ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۱۱.۳۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت. کاهش شدید تقاضای نفت ایالات متحده در مارس و آوریل ۲۰۲۰ میلادی در نتیجه واکنش به همه گیری کووید-۱۹ منجر به کاهش تولید نفت ایالات متحده شد.

هنوز مشخص نیست که آمریکا در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز دارای استقلال انرژی بوده و یا خیر. هرچند با افزایش تقاضای رشد پایین افزایش تولید، شاهد افزایش قیمت نفت و فرآورده های نفتی هستیم.

دستور بایدن برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت

جو بایدن در هفته جاری دستور عرضه ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را صادر کرده است. این اقدام چهارمین عرضه نفت از سال ۱۹۷۵ میلادی تاکنون و زمان راه اندازی این ذخایر است.اگرچه آمریکا در شرایط کنونی در مقایسه با چند دهه اخیر از کمترین وابستگی به منابع انرژی خارجی برخوردار است، اما بایدن دستور عرضه ۵۰ میلیون بشکه نفت ازاین ذخایر را صادر کرده است.

این ذخایر پس از تحریم نفتی سال ۱۹۷۵ میلادی اعراب ایجاد شده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی که بایدن معاون باراک اوباما بود، آخرین عرضه این ذخایر استراتژیک اتفاق افتاده بود.این اقدام بایدن جنبه نمادین داشته و برای فشار بر اوپک برای تولید بیشتر نفت و کاهش قیمت ها انجام می گردد. هرچند برای مشاهده تأثیرگذاری این اقدام بر بازار نفت باید همچنان به انتظار بنشینیم.


نوشته رابرت راپیر
مترجم: محسن داوری


کد مطلب: 31843

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31843/بایدن-تهدیدی-استقلال-انرژی-آمریکا

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir