۰

توافق ارزشمند گازی صربستان

علی رغم بحران شدید انرژی در اروپا، صربستان موفق به دستیابی به یک توافق ارزشمند در زمینه تامین گاز از سوی روسیه شد.
گاز روسیه | میز نفت
گاز روسیه | میز نفت
به گزارش میز نفت ، صربستان موفق به دستیابی به یک توافق ارزشمند در زمینه تامین گاز از سوی روسیه شده است.

قرارداد جدید صربستان و روسیه، این کشور منطقه بالکان را قادر می سازد تا علی رغم بحران شدید گاز در قاره اروپا، به خرید گاز روسیه با قیمت مقرون به صرفه ادامه دهد.

این توافق که تمدید قرارداد قبلی است، در جریان دیدار روز پنجشنبه بین الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تفرجگاه سوچی در دریای سیاه صورت گرفت. قرارداد موجود که در سال 2013 امضا شده بود، در پایان سال جاری میلادی منقضی خواهد شد.

ووچیچ پس از این نشست به خبرنگاران گفت: ما موفق شدیم... برای شش ماه آینده قیمت گاز باورنکردنی 270 دلار داشته باشیم، بنابراین قیمت (برای) ما تغییر نمی کند.

رئیس‌جمهور صربستان در ادامه افزود: ما همچنین در مدت شش ماه آینده افزایش حجم گاز خواهیم داشت و... انعطاف پذیری (در زمینه عرضه ماهانه گاز) که به طور خاص آن را از رئیس جمهور پوتین خواسته بودم، لحاظ شد.

صربستان تقریباً تمام گاز خود را از غول انرژی روسیه یعنی شرکت گازپروم وارد می کند، اگرچه تولید داخلی آن حدود 15 درصد از نیازهای آن را پوشش می دهد.

قیمت 270 دلار به ازای هر 1000 متر مکعب کمتر از میانگین 300 دلاری است که گازپروم انتظار دارد در اروپا تعیین کند، و بسیار کمتر از نرخ معیار است.

این در حالی است که قیمت قراردادهای آتی گاز در هاب TTF هلند با افزایش هفتگی 4.5 درصدی به 1025.5 دلار در هر 1000 مترمکعب رسید.



منبع : تسنیم
يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 31848
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *