ادعای هندی‌ها قانونی نیست

7 آذر 1400 ساعت 9:40

میز نفت - مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: طبق بسته سرمایه‌گذاری شرکت نفت، بخش پایین‌دستی مثل پتروشیمی‌ها برای تامین خوراک خودشان، البته با حفظ حاکمیت مخازن نفت و گاز و با رعایت سیاست‌های اصل 44 در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.


به گزارش میز نفت ، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش تولید نفت و گاز اظهارداشت: طبق برنامه‌ریزی‌ها ما می‌توانیم تولید گاز را به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز برسانیم. همچنین می‌توان ظرفیت تولید نفت را نیز به 5 میلیون بشکه در روز رساند. برای تحقق این اهداف به سرمایه‌گذاری 160 میلیارد دلاری در 10 سال نیاز است.

وی ادامه داد: بسته‌های سرمایه‌گذاری برای تامین مالی پروژه‌های بالادستی تدوین شده است. به طور مثال پیشنهاد ما به پتروشیمی‌ها این است که بخشی از سودآوری خود را جهت تامین خوراک از میادین کشور سرمایه‌گذاری کنند. یعنی طبق این بسته سرمایه‌گذاری، بخش پایین‌دستی در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری خواهد کرد، البته با حظ حاکمیت مخازن نفت و گاز و با رعایت سیاست‌های اصل 44.

خجسته‌مهر گفت: نسبت به دولت قبل، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران افزایش پیدا کرده است و ما از تمامی ظرفیت‌ها برای بازارسازی جهت صادرات نفت ایران استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: اولین ردیف عملیاتی پالایشگاه خشکی فاز 14 پارس جنوبی در دی‌ماه سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین برای پروژه مرکاپتان‌زدایی نیز یک برنامه فشرده تدوین شده که شیرین‌سازی 80 هزار بشکه میعانات گازی در روز محقق شود که این پروژه هم‌اکنون در مدار تولید قرار گرفته است.

وی افزود: طبق برنامه‌ تدوین شده، فاز 11 پارس جنوبی نیز سرانجام بعد از 2 دهه معطلی در سال 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید.

خجسته‌مهر گفت: در نظر داریم که قطب جدید توسعه گاز را در منطقه عسلویه و با توسعه میدان گازی پارس شمالی ایجاد کنیم. با دستور وزیر نفت مطالعات پایه انجام شده است. از این میدان 100 میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری نیز 4 میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: همچنین برنامه تولید گاز از میدان گازی کیش نیز در 4 فاز تدوین شده است که در فاز اول خط لوله دریایی آن احداث شده و 14 حلقه چاه حفاری خواهد شد. مطالعات پایه این میدان شروع شده است.

وی افزود: برنامه تولید روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز از میدان شرکت نفت مرکزی نیز در دستور کار است که با در نظر گرفتن توسعه 4 فاز میدان گازی کیش، تکمیل پروژه فاز 11 پارس جنوبی، توسعه میدان پارس شمالی در مجموع تولید گاز ایران 50 درصد افزایش یافته و از 1 به 1.5 میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد.

خجسته‌مهر گفت: در میدان گاز فرزاد ب نیز نصب جکت در دستور کار قرار گرفته که بعد از آن نصب سکو و حفاری نیز انجام شود.

*جزئیاتی از بسته سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت برای تامین مالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: ما برای 1.5 برابر کردن تولید گاز و رساندن تولید نفت به روزانه 5 میلیون بشکه به ترتیب به 70 و 90 میلیارد دلار نیاز داریم که برای تامین مالی آن بسته‌های سرمایه‌گذاری مختلفی را آماده کرده‌ایم. برای جذب سرمایه ما منتظر رفع تحریم‌ها نخواهیم ماند و با استفاده از توان داخلی و جذب سرمایه خارجی از کشورهایی که با ما تعامل خواهند کرد کار را پیش می‌بریم.

وی افزود: استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید یکی از ظرفیت‌های تامین مالی است که طبق آن می‌توان 50 درصد از تولید میادین را برای بازپرداخت استفاده کرد. انتشار انواع اوراق اسلامی، استفاده از ظرفیت تامین مالی بخش خصوصی، تشکیل صندوق SPV و استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و ... نیز از جمله راهکارهایی است که برای استفاده از آن بسته‌هایی را تدوین کرده‌ایم.

*هیچ مذاکره‌ای با روس‌ها درباره ساختار گازی چالوس نداشته‌ایم

خجسته‌مهر گفت: ساختار چالوس هنوز جز مخازن رسمی ایران قرار نگرفته است و نمی‌توان در خصوص آن با قطعیت صحبت کرد اما در حوزه خزر سیاست شرکت ملی نفت در قبال شرکت‌ها، تعامل سازنده به جای رقابت بازدارنده است و در چارچوب رژیم حقوقی خزر حرکت خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت اشاره کرد: هر چند هنوز این میدان گازی کشف نشده است، اما تا همینجا نیز هیچ مذاکره‌ای با طرف روسی و سایر کشورها انجام نشده است. حتی هیچ گونه اطلاعاتی دقیقی درباره حجم ذخایر این میدان نیز موجود نیست.

*ادعای هندی‌ها درباره سهم 30 درصدی از میدان «فرزاد ب» فاقد وجاهت قانونی است

وی اظهار داشت: ادعاهای هندی‌ها درباره سهم 30 درصدی از میدان گازی فرزاد ب وجاهت قانونی ندارد و صرفا یک ادعای سیاسی-رسانه‌ای است.

*تخصیص 100 میلیون دلار برای جمع‌آوری گاز مشعل پارس جنوبی

خجسته‌مهر گفت: گازهای مشعل به از دو بخش پالایشگاه‌های گازی و گازهای همراه با نفت ایجاد می‌شود. بودجه 100 میلیون دلاری برای جمع‌آوری گازهای مشعل پارس جنوبی تخصیص داده شده است. همچنین در طرح‌های توسعه‌ای جدید ما طرح جمع‌آوری گاز همراه را به آن پیوست کرده‌ایم. سیاست ما برای جمع‌اوری گاز همراه، اول تکمیل پروژه‌های قبلی است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

*اولویت چینی‌ها برای انعقاد قرارداد در میادین مشترک غرب کارون

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: سرعت بخشیدن به توسعه میدان آزادگان جنوبی از اولویت‌های شرکت ملی نفت است و طبق برنامه فشرده‌ای که تدوین شده است این پروژه تا پایان امسال تکمیل می‌شود. همچنین طرح یکپارچه توسعه میادین غرب کارون آماده شده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره مذاکرات با چینی‌ها اظهار داشت: شرکت‌های چینی اولین شرکت‌هایی بودند که از دهه 80 وارد توسعه میادین غرب کارون شدند. در آزادگان شمالی شرکت سی.ان.پی.سی با سرمایه‌گذاری 1.7 میلیارد دلاری تولید را به 75 هزار بشکه در روز رساند.

خجسته‌مهر گفت: این شرکت قراردادی با ایران برای توسعه میدان آزادگان جنوبی با سرمایه 5.6 میلیارد دلاری داشت تا تولید را به 300 هزار بشکه در روز برساند اما متاسفانه در دولت قبلی از پروژه کنار گذاشته شدند. در نتیجه با توجه به تجربه گذشته چینی‌ها طبیعی است که می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه توضیحات خود گفت: همچنین در میدان یادآوران نیز شرکت چینی سینوپک با ما قرارداد داشت و این قرارداد را به سرانجام رساند. در نتیجه این شرکت نیز در اولویت بررسی برای اجرای فاز دوم این میدان است. ما در غرب کارون در حال مذاکره با چینی‌ها هستیم که به محض حصول نتیجه، توضیحات نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*تقویت تعاملات نفتی با ونزوئلا از راهبردهای اصلی وزارت نفت است

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مبنی بر وضعیت سوآپ میعانات گازی ایران با ونزوئلا گفت: برای فروش نفت و میعانات گازی از نظر جغرافیایی هیچ محدودیتی وجود ندارد. آمریکای جنوبی هم یکی از بازارهای ایران است. ما دنبال جذب مشتریان راهبردی و تقویت روابط با آنها هستیم که کشور ونزوئلا نیز یکی از این کشورها است.

*تا پایان سال تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها بازمی‌گردد

خجسته‌مهر گفت: در حوزه صادرات نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی آماده هستیم تا قراردادهای بلندمدت با کشورها منعقد کنیم. همچنین برنامه داریم در تا پایان امسال تولید نفت ایران به قبل از اعمال تحریم‌ها برگردانیم.

*در جابه‌جایی و دریافت نقدی ارز صادراتی فرآورده هیچ محدودیتی نداریم

مدیرعامل شرکت ملی نفت اظهار داشت: در فروش LPG و سایر فرآورده‌های نفتی و جابه‌جایی پول آنها و دریافت نقدی آن هیچ محدودیتی نداریم که حالا ما بخواهیم آن را با کالا معاوضه کنیم و اخبار مربوط به این حوزه صحت ندارد.
انتهای پیام/ب

شما می توانید این مطلب


کد مطلب: 31850

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/news/31850/ادعای-هندی-ها-قانونی-نیست

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir