۰

اروپایی ها زیر فشار بحران انرژی

میز نفت - قیمتهای انرژی در ماه‌های گذشته سر به فلک کشیده و نگرانی میلیونها اروپایی را افزایش داده که باید بین پرداخت قبوض خود و تامین غذا در زمستان امسال یکی را انتخاب کنند.
بحران انرژی در اروپا | میزنفت
بحران انرژی در اروپا | میزنفت
به گزارش میزنفت ، مارتا مایرز از سازمان غیرانتفاعی محیط زیستی دوستان زمین (Friends of Earth) می‌گوید: متاسفانه آسیب پذیرها ناچار خواهند شد هزینه نوسان سیستم انرژی سوخت فسیلی را پرداخت کنند. این یک تراژدی است که در یکی از ثروتمندترین قاره‌های جهان از هر چهار خانواده، یکی و در زمستان امسال عده بیشتری باید بین گرم کردن خانه و داشتن غذا سر میز یکی را انتخاب کنند.

طبق آمار یورواستات که به استناد از گزارش "وضعیت ۲۰۲۱ اتحادیه اروپا" کمیسیون اروپایی تهیه شده است، حدود ۳۱ میلیون اروپایی در فقر انرژی زندگی می کنند و قادر نیستند خانه هایشان را به طور مناسب گرم نگه دارند. با این حال بسیاری می گویند این رقم ممکن است کمتر از حد واقعی برآورد شده باشد زیرا هیچ تعریف واحدی از فقر انرژی در سراسر اروپا وجود ندارد و در نتیجه ارزیابی گستردگی این مشکل دشوار شده است. به عنوان مثال مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۹ محاسبه کرد که ۵۰ میلیون نفر در فقر انرژی زندگی می کنند که تقریبا ۲۰ میلیون نفر بیشتر از جدیدترین برآورد اتحادیه اروپاست.

مایرز هشدار داد این رقم می تواند به ۸۰ میلیون نفر افزایش پیدا کند زیرا بحران اخیر افزایش قیمتهای انرژی با تاثیر بحران کووید همراه شده است.

کمیسیون اروپا در ابزارهای پیشنهادی برای کمک به اعضای اتحادیه اروپا برای پرداختن به مسئله قیمتهای بالای انرژی، به ریسک افزایش فقر انرژی اذعان کرده است. هر چند نرخ فقر انرژی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است اما محققان می گویند بحران کووید ۱۹ تداوم افزایش قیمت انرژی را بدتر کرده و بعضی از خانوارها را به آستانه متلاشی شدن رسانده است.

طبق اعلام ریاست کمیته اقتصادی و اجتماعی اروپایی، پیش از پاندمی، از هر پنج نفر در اتحادیه اروپا، یک نفر در معرض ریسک فقر و محرومیت اجتماعی بود.

در سراسر اروپا، کشورها تدابیری را برای زدودن از تاثیر افزایش قیمتهای انرژی به کار گرفته اند. در کوتاه مدت این تدابیر شامل تخفیفهای مالیاتی موقتی و پرداخت پول به خانواده های کم درآمد به منظور کمک برای پرداخت هزینه های انرژی بود. اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و یونان همگی برای کمک به خانواده های آسیب پذیر تدابیری نظیر این را اجرایی کردند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین به ۱۰.۸ میلیارد یورو درآمد اضافی مربوط به برنامه تجارت آلایندگی اتحادیه اروپا دسترسی دارند که از ابتدای سال افزوده شده است. کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت:‌ هیچ محدودیتی در نحوه استفاده از این پول برای حمایت از خانواده های آسیب پذیر وجود ندارد.

کمیسیون اروپا ۱۳ اکتبر مجموعه ابزاری از اقدامات را معرفی کرد که کشورهای اتحادیه اروپا قادر خواهند بود از آنها برای واکنش به افزایش قیمتهای انرژی در کوتاه مدت استفاده کنند اما در بلندمدت راهکاری که پیش روی اتحادیه اروپا قرار دارد، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی وارداتی از طریق افزایش صرفه جویی انرژی و افزایش میزان سهم تجدیدپذیرها در سبد انرژی اروپاست. با این حال گذار انرژی زمان می برد و بعضی هشدار می دهد که نوسان در بازارهای انرژی می تواند بالا بماند زیرا گذار سبز ابهامات بیشتری برای نفت و گاز ایجاد می کند.

فقر انرژی مسئله مختص اروپا نیست. در سطح جهانی، یکی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تضمین دسترسی به اشکال مدرن، پایدار، قابل اتکا و قابل تامین انرژی برای همه از جمله افزایش قابل توجه سهم تجدیدپذیرها در سبد انرژی جهان است.

طی یک دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی وجود داشته و شمار افراد بدون دسترسی به برق از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر به ۷۵۹ میلیون نفر کاهش پیدا کرده اند. سهم تجدیدپذیرها هم از ۱۶.۳ درصد به ۱۷.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. اما اقدامات زیادی باید انجام شود تا به سبد انرژی پاک برای جمعیت جهانی دست پیدا کرد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد درباره دسترسی به انرژی، یک انقلاب انرژی مبتنی بر تجدیدپذیرها و بهره وری انرژی نه تنها برای تسریع پیشرفت و توسعه اقتصادی بلکه برای کاهش میزان آلایندگی که عامل گرمایش زمین است، به فوریت نیاز است.

بر اساس گزارش یورو اکتیو، در این گزارش هشدار داده شده است که بخش انرژی همچنان تحت سیطره سوختهای فسیلی قرار دارد که عامل ۷۳ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای با عامل انسانی هستند. این میزان باید تا سال ۲۰۳۰ نصف شود تا از افزایش متناوب تغییرات ناگهانی جوی، مهاجرت جمعیت و ناامنی غذایی و آبی جلوگیری شود.



منبع : ایسنا 
يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 31854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *