۰

افزایش قیمت گاز پرمصرف‌ها تا مرز قیمت صادرات

میز نفت - مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز درباره اینکه چرا قیمت گاز پرمصرف‌ها به میزان قیمت صادراتی تعیین نشد،گفت: با توجه به اینکه امکان افزایش مرحله‌ای در سنوات آینده وجود دارد، در برنامه‌های بعدی اصلاح نرخ، حتما به این سمت خواهیم رفت که قیمت‌ها را واقعی‌تر کنیم.
قیمت گاز | میز نفت
قیمت گاز | میز نفت
به گزارش میز نفت ، جلال نورموسوی در پاسخ به این سوال که چرا باتوجه به قوانین موجود نرخ تعرفه مشترکان پرمصرف گاز بر اساس قیمت غیر یارانه‌ای و مثل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها محاسبه نشده است افزود: مقوله تعیین نرخ صنایعی همچون پتروشیمی‌ها براساس قوانین خاص است و در دیگر موارد نظیر فولاد و صنایع فلزی بر اساس تبصره 8 قانون بودجه تعیین می‌شود در حالی که تعیین تعرفه بخش خانگی بر اساس بند ب ماده 1 قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

وی با بیان اینکه نرخ غیر یارانه‌ای 75 درصد نرخ گاز صادراتی است گفت: در قانون گفته شده که نرخ گازبهای مشترکان پرمصرف باید بصورت غیر یارانه‌ای محاسبه شود، اما این قانون در سال 89 و 93 و همچنین در خرداد ماه 94 اصلاحیه‌هایی خورد که متاسفانه این تغییرات مسکوت مانده است.

نورموسوی در توضیح نحوه محاسبه گاز بهای مشترکان پرمصرف گفت: بر اساس تعرفه‌های جدید گازبهای مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و میزان مصرف آن‌ها در سه پله اول قرار می‌گیرد، رایگان بوده و پله‌های بعدی که مصارف بیشتری دارند گاز بهای آن‌ها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

مدیر گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس قانون افزایش گاز بهای مشترکان پرمصرف به میزانی هست که هزینه رایگان شدن گازب‌های مشترکان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی را جبران کند یا خیر؟ افزود: هیات دولت اعداد و ارقام مورد نیاز برای رایگان کردن بهای گاز مشترکان کم مصرف را دریافت کرده و به میزان بخشودگی‌هایی که انجام شده میزان دریافت هزینه مازاد را از پله‌های بالاتر مصرف محاسبه و دریافت خواهدکرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا گاز بهای مشترکان پرمصرف با قیمت غیر یارانه‌ای یا همان قیمت گاز صادراتی که حدود سه هزار تومان است محاسبه نمی‌شود گفت: با توجه به اینکه چند سال است که قیمت هیچ تغییری نداشته بنابراین هیات دولت تشخیص داده به دلیل اثرات منفی افزایش ناگهانی قیمت گاز بهای مشترکان پرمصرف امکان اجرای طرح در این زمان فراهم نباشد.

نورموسوی در پایان افزود: با توجه به اینکه امکان افزایش مرحله‌ای در سنوات آینده نیز وجود دارد، در برنامه‌های بعدی اصلاح نرخ، حتما به این سمت خواهیم رفت که قیمت‌ها را واقعی‌تر کنیم.



منبع : تسنیم
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 31867
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *