۰

همه در انتظار تصمیم اوپک پلاس

میز نفت -درحالی که تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان آماده می شوند تا درباره چگونگی واکنش به احتمال کاهش تقاضای سوخت بحث کنند، قیمت نفت در معاملات امروز بیش از 3 درصد افزایش یافت و بخش اعظمی از ضررهای شدید روز گذشته را جبران کرد.
اوپک پلاس | میز نفت
اوپک پلاس | میز نفت
به گزارش میز نفت ، درحالی که تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان آماده می شوند تا درباره چگونگی واکنش به تهدید ضربه گونه جدید ویروس کرونا به تقاضای سوخت در جهان بحث کنند، قیمت نفت در معاملات امروز بیش از 3 درصد افزایش یافت و بخش اعظمی از ضررهای شدید روز گذشته را جبران کرد.

هر بشکه نفت برنت با 2 دلار و 46 سنت افزایش 71.69 دلار فروخته شد. نفت برنت امروز تا 71.95 دلار هم بالا رفته بود. این نوع نفت روز گذشته 3.9 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.نفت خام آمریکا نیز با افزایش 2 دلار و 47 سنتی، بشکه ای 68.65 دلار فروخته شد. در حالی که این نوع نفت روز گذشته 5.4 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در روز چهارشنبه یعنی امروز در ساعت 13 به وقت گرینویچ نشست دارند و نشست هم پیمانان این سازمان نظیر روسیه موسوم به اوپک پلاس در روز پنج شنبه برگزار خواهد شد.

لئونا لیو، تحلیلگر DailyFX در سنگاپور در این رابطه گفت: «با توجه به واکنش های ضعیف بازار نفت و تحولات اخیر اومیکرون، اوپک پلاس احتمالا قصد دارد در مورد افزایش تولید محتاط تر عمل کند.»

«بازار انتظار دارد که این کارتل برای مدتی از طرح تولید پیشنهادی خود صرف نظر کند.»

برخی تحلیلگران انتظار دارند که اوپک پلاس طرح های خود برای افزایش 400 هزار بشکه نفت در روز در ژانویه را، در سایه احتمال ضربه به تقاضا به علت کاهش مسافرت ها برای مهار گسترش گونه اومیکرون کرونا متوقف کند.

سونیل کیتکه، رئیس بخش خرده فروشی کالاهای اساسی در شرکت کوتاک سیکیوریتی گفت: «از زمانی که آمریکا سایر کشورهای مصرف کننده بر آزادسازی ذخایر استراتژیک برای کنترل افزایش قیمت نفت توافق کردند...و همچنین از زمانی که قیمت ها از 85 دلار در هر بشکه به نزدیک 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت، این احتمال وجود دارد که اوپک پلاس در سیاست های خود تغییر ایجاد کند.»

با این حال، برخی از وزرای عضو اوپک پلاس گفته اند، نیازی برای تغییری در مسیر وجود ندارد.اما حتی اگر اوپک پلاس موافقت کند که افزایش تولید برنامه ریزی شده خود در ماه ژانویه را ادامه دهد، تولیدکنندگان ممکن است برای اضافه کردن این مقدار با چالش روبرو شوند.

به نوشته رویترز، اوپک در ماه نوامبر روزانه 27.74 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که 220 هزار بشکه در روز از ماه پیش از آن بیشتر است اما از 254 هزار بشکه در روز که اعضای اوپک تحت توافق اوپک پلاس مجاز هستند، افزایش تولید داشته باشند، کمتر است.

به عنوان نشانه ای از کاهش تقاضا، یک منبع آگاه در بازار گفت، آمار موسسه آمریکن پترولیوم که یک گروه صنعتی است نشان داد، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 26نوامبر 474 هزار بشکه کاهش یافته است. این رقم از انچه انتظار می رفت کمتر است.

ده تحلیلگر که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند انتظار دارند که ذخایر نفت خام آمریکا حدود 1.2 میلیون بشکه کاهش یابد.آمارهای رسمی ذخایر نفت خام آمریکا در ساعات پایانی امروز منتشر خواهد شد.

به گزارش فارس، پس از اینکه مدیر ارشد اجرایی شرکت داروسازی مدرنا نسبت به موثر بودن واکسن های کووید 19 در برابر سویه اومیکرون کرونا ابراز تردید کرد، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بیش از 3 درصد کاهش یافته بود.



منبع : فارس 
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۳
کد مطلب: 31879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *